تحلیل معناشناختی واژه «وسع» در آیۀ 286 بقره و تاثیر آن بر نگرش‌های کلامی مبتنی بر قاعده تکلیف مالا یطاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشگاه کردستان-دانشکده علوم انسانی و اجتماعی-گروه معارف اسلامی

10.22034/mfu.2025.142995.1522

چکیده

آرای متکلمان و فقها درباره جواز قاعده «تکلیف مالایطاق» از ناحیه پروردگار و امکان یا امتناع و نیز حسن و قبح آن، همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. موافقان امتناع یا قبح تکلیف بمالایطاق علاوه بر استدلال‌های عقلی، در استناد به دلایل نقلی نیز به چندین آیه از قرآن کریم اشاره کرده‌اند که از جمله آن‌ها عبارت معروف «لا یکلف الله نفساً إلا وسعها» در آیه پایانی سوره بقره است. آیه مذکور به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مبانی در تحلیل این مسئله مطرح شده است. علاوه بر این، اختلاف‌نظر در خصوص معنای واژه «وسع» و محدوده و دایره مصادیق آن در تفسیر این آیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت قاعده تکلیف مالایطاق از نظر امکان، امتناع و همچنین حسن و قبح آن و نیز آثار آن بر نگرش فقهی است؛ به‌گونه‌ای که با تحلیل دیدگاه‌های فقها و مفسران و با روش توصیفی ـ تحلیلی، مفهوم و گستره مصادیق «وسع» تبیین شود. این تحقیق علاوه بر تبیین ابعاد مختلف قاعده تکلیف مالایطاق، به بررسی تطبیقی دیدگاه‌ها و استخراج نتایج دقیق‌تر درخصوص تأثیر این اصل بر فهم عمیق‌تر مبانی تشریع و عدالت الهی پرداخته و به این نتیجه رسیده که دایرۀ مفهومی وسع فراگیر است و همه توانایی‌های جسمی، روحی، فکری و اجتماعی انسان را دربرمی‌گیرد و نیز انتساب تکلیف مالایطاق به خداوند نادرست است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semantic Analysis of the Word "Wasa" in Verse 286 of Surah Al-Baqarah and Its Impact on Theological Views Based on the Principle of Assigning Duties Beyond Human Capacity

نویسنده [English]

  • ali salahshoor
Assistant Professor, University of Kurdistan - Faculty of Humanities and Social Sciences - Department of Islamic Studies
چکیده [English]

The views of theologians and jurists regarding the permissibility of the principle of taklīf mā lā yutāq (obligation beyond capacity) on the part of God—as well as the possibility or impossibility and moral evaluation (good or evil) of such obligation—have long been subjects of scholarly debate. Those who argue for its impossibility or ethical inadmissibility not only rely on rational arguments but also cite several scriptural evidences from the Qur'an, among which the well-known phrase "Lā yukallifu Allāhu nafsan illā wusʿahā" (“God does not burden any soul beyond its capacity”) in the final verse of Sūrat al-Baqara stands out. This verse serves as one of the fundamental bases for analyzing the issue. Furthermore, disagreement over the meaning of the term wusʿ and the scope of its referents in the interpretation of this verse holds particular significance. The present study aims to examine the status of the principle of taklīf mā lā yutāq in terms of its feasibility, impossibility, and moral valuation, as well as its implications for legal reasoning. Through a descriptive-analytical method and by exploring the views of jurists and exegetes, the research clarifies the concept and scope of wusʿ. In addition to elaborating on the various dimensions of the principle, this study undertakes a comparative analysis of differing perspectives and extracts more precise conclusions regarding the impact of this principle on a deeper understanding of the foundations of divine legislation and justice. It concludes that the semantic scope of wusʿ is comprehensive, encompassing all physical, mental, intellectual, and social human capacities, and that attributing obligation beyond capacity to God is unfounded.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imposition of obligations beyond capacity
  • Capacity (wuṣʿ)
  • Qur’an 2:286
  • Divine justice
  • Islamic jurisprudence