جرم، مجازات و برهم‌کنش میان فقاهت و سیاست در اسلامِ دورانِ پیشامدرن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه رازی کرمانشاه

10.22034/mfu.2025.142875.1515

چکیده

موضوع این مقاله، تحلیل تعدادی از نظرات و تفاسیر ارائه‌شده در مورد جرم و مجازات در جوامع اسلامیِ پیشامدرن در گستره‌ی جغرافیایی منطقه‌ی نیل در آفریقا تا آمودریا در آسیای مرکزی و نحوه‌ی تعامل متقابل فقها و خلفا در این باره است. طلوع اسلام در شبه جزیره‌ی عربستان و شکل‌گیری حکومت‌های اسلامی، تدوین احکام ناظر به جرم و مجازاتِ مجرمان و اجرای آن‌را منطبق با قرآن و روایات ضروری ساخت. حاکمان و سیاستمدارانِ مسلمان تلاش کردند تا با پایبندیِ ظاهری به احکام فقهیِ کیفریِ مستنبَط بر سلطنت خود مشروعیت ببخشند؛ اما اقتضائاتِ سیّالِ حوزه‌ی سیاست در کنارِ ماهیتِ ثابت فقاهت باعث شد که خلفا با ایجاد شبکه‌های گسترده‌‌ی قضایی و اجراییِ فاقد سابقه‌ی فقهی نظیر دیوان مظالم، پلیس شهری و محتسب عملاً از فتاوای فقهیِ کیفری‌ تا اندازه‌ای عبور کنند. گر چه این وضعیت باب طبع فقهای اهل سنت نبود؛ اما گروهی از ایشان در اثر پذیرش واقعیت‌های سیاسیِ موجود و این تصور که وجودِ حاکمِ ستمکار و در عین حال شریعتمدار، بهتر از نبودنِ یک حاکم است، در صدد برآمدند تا نقص سیاست را به سوزنِ مصلحت رفو کنند، توجیهات فقهی برای اقدامات کیفری حاکمان بیابند. از این طریق، پیوندی میان فقاهت و سیاست برقرار شد. با این حال، به دلیل سنی‌مذهب بودنِ خلفا، فقهای شیعه نقشی در بازی سیاست نداشتند. پژوهش حاضر که به لحاظ هدف، توصیفی و از نوع بنیادیِ نظری است و اطلاعات با استفاده از کتاب‌ها و مقالات گردآوری شده‌اند به دنبال ارائه‌ی رویکردهای زمینه‌ای و فرارشته‌ای به حقوق کیفری اسلامی دوره‌ی پیشامدرن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Crime, Punishment and Interaction between jurisprudence and politics in era of pre-modern Islam

نویسندگان [English]

  • Mohamadmehdi Sadeghi 1
  • Leila Jalilian 2
1 Faculty of law and political science, Ferdowsi University of Mashhad
2 Razi University of Kermanshah
چکیده [English]

The subject of this article is the analysis of the opinions and interpretations presented about the history of crime and punishment in pre-modern Islamic societies in the geographical range of the Nile region in Africa to Oxus in Central Asia and the way of mutual interaction of jurists and caliphs is about this. The rise of Islam in the Arabian Peninsula and the formation of Islamic governments made necessary to formulate Rulings regarding crimes and punishment of criminals and implement them in accordance with the Qur'an and hadiths. The Muslim rulers and politicians tried to adhere to the inferred criminal jurisprudence rules show their legitimacy. However, the flowing needs of politics, along with the fixed nature of jurisprudence, caused the caliphs pass the penal jurisprudential fatwa to some extent by creating extensive judicial and executive networks such as court of grievances, urban police and censor of public morals. Although this situation was not the Sunni jurists’ scene, but a group of them, due to the acceptance of the existing political realities and the idea that the existence of a cruel and at the same time Sharia-compliant ruler, is better than not having a ruler, by proposing the element of political expediency, to remove the defect of politics, to rationalize for the criminal actions of the rulers. in this way, a link between jurisprudence and politics was established. However, due to the Sunni religion of the caliphs, the Shia jurists had no role in the game of politics. Current research seeks to present contextual and cross-disciplinary approaches to Islamic criminal law in the pre-modern period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • crime
  • punishment
  • politics
  • jurisprudence
  • expediency