Assistant Professor of Department of Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology & Islamic Studies, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
doi.org/10.34785/j023.2022.008
Abstract
In jurisprudence and criminal law, desperate necessity (iḍṭirār) is considered among the justified causes of a crime, according to which, the desperate person will not have any criminal liabilities for their actions. However, in cases where the “willfulness” (ta‘ammud) element can be considered involved in the emergence of the state of iḍṭirār, the exclusion of the criminal liability will not take place. The determination of the semantic range of iḍṭirār is a controversial issue among the criminal authorities. In the Holy Qur’an, this issue is touched upon in the five verses relating to iḍṭirār and interpreters and jurists have tried to resolve the semantic uncertainty of the words in these verses considering the relevant principles. The jurisprudential discourses in this context are strongly affected by the above-mentioned verses and they are in a way jurisprudential interpretation of verses of iḍṭirār. In this writing, using the analytical-descriptive method, while explaining the principles of the opinions jurists and interpreters, a solution is presented to resolve the ambiguity mentioned above. Hence, the conditions of iḍṭirār verses have semantics overlapping and the common value and agreed certitude of all of them should be considered as general condition for the verdict of dissolution of iḍṭirār. Therefore, only creating iḍṭirār with the intention of perpetrating an illicit action or by knowing its inevitability to commit it can be considered willfulness in creating iḍṭirār, and in these situations the criminal liability will remain true.
ابن منظور، ابوالفضل (1414 ق)، لسان العرب، چ3، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
ابنعربى، محمد (1408ق)، احکام القرآن، بیروت: دار الجیل.
ابنکثیر، اسماعیل (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابوحیان، محمد (1420 ق)، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دار الفکر.
ابوزهره، محمد (بیتا) زهرة التفاسیر، بیروت: دار الفکر.
ابیارى، ابراهیم (1405ق)، الموسوعة القرآنیة، مصر: سجل العرب.
اردبیلى، احمد بن محمد (بیتا)، زبدة البیان فی أحکام القرآن، تهران: المکتبة الجعفریة لإحیاء الآثار الجعفریة.
اسماعیل پور، عیسی؛ یعقوبی، تقی؛ اسماعیل پور، مجتبی (1398)، مفهوم ومصادیق اضطرار در حقوق بین المللی کیفری، دومین کنفرانس ملی واولین کنفرانس بینالمللی حقوق وعلوم سیاسی.
اشعرى، احمد (1408 ق)، النوادر، قم: مدرسه امام مهدى (عج).
انصارى، مرتضی (1415ق)، کتاب المکاسب، قم: کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى.
بحرانى، محمد (1415ق)، سند العروة الوثقى کتاب الطهارة، قم: انتشارات صحفى.
بلاغى، محمد جواد (بیتا)، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، قم: وجدانى.
طبرانى، سلیمان بن احمد(2008 م)، التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم، اردن: دار الکتاب الثقافی
طبرى، محمد بن جریر (1412 ق)، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفة.
طوسی، محمد (1407ق)، الخلاف، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ــــــــ (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، تصحیح احمد حبیب عاملی، بیروت: دار احیاء تراث العربی.
عاملى، سید محمد حسین (1427ق)، الزبدة الفقهیة فی شرح الروضة البهیة، چ4، قم: دار الفقه للطباعة و النشر.
عظیمی شوشتری، عباسعلی (1387)، «اضطرار و آثار آن در مسئولیت بین المللی دولت از منظر حقوق بین الملل و فقه اسلامی» مجله حکومت اسلامی، سال سیزدهم، شماره چهار.
عمیدى، سید عمید الدین (1416ق)، کنز الفوائد فی حل مشکلات القواعد، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
فخر رازى، محمد بن عمر (1420 ق.)، التفسیر الکبیر مفاتیح الغیب، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فیض کاشانى، محمد (ییتا)، مفاتیح الشرائع، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى.
قرائتى، محسن (1388 ش)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
قرطبى، محمد بن احمد (1364 ش)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: نشر ناصر خسرو.
قندهارى، محمد (1424 ق)، الفقه و مسائل طبیة، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم.
کاشانى، رضا (1410ق) کتاب القصاص للفقهاء و الخواص، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
کاظمی، فاضل (بیتا)، مسالک الأفهام إلى آیات الأحکام، بیجا.
کلینى، محمد (1407ق)، الکافی، چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامی.
کیاهراسى، على (1422ق.)، احکام القرآن، بیروت: دار الکتب العلمیة.
گلدوزیان، ایرج (1399)، حقوق جزای عمومی ایران (با ویرایش و افزودهای ق.م.ا 1392 با اصلاحات قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399)، تهران: نشر دانشگاه تهران (نسخه الکترونیک).
گنابادی، على شاه، سلطان محمد (1372)، متن و ترجمه فارسى تفسیر شریف بیان السعادة فى مقامات العبادة، تصحیح محمد رضا خانی، تهران: سر الاسرار.
ماتریدى، محمد (1426ق)، تأویلات أهل السنة (تفسیر الماتریدى)، بیروت: دار الکتب العلمیة.
محقق داماد، سید مصطفی (1406ق)، قواعد فقه، چ12، تهران: نشر علوم اسلامی.
hamidi, M. R. (2022). The Role of “Willfulness” in Creating Desperate Necessity (Iḍṭirār) and its Jurisprudential and Legal Consequences. Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5(1), 185-157. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.008
MLA
mohammad reza hamidi. "The Role of “Willfulness” in Creating Desperate Necessity (Iḍṭirār) and its Jurisprudential and Legal Consequences", Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5, 1, 2022, 185-157. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.008
HARVARD
hamidi, M. R. (2022). 'The Role of “Willfulness” in Creating Desperate Necessity (Iḍṭirār) and its Jurisprudential and Legal Consequences', Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5(1), pp. 185-157. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.008
VANCOUVER
hamidi, M. R. The Role of “Willfulness” in Creating Desperate Necessity (Iḍṭirār) and its Jurisprudential and Legal Consequences. Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 2022; 5(1): 185-157. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.008