The fourth level of the seminary and researcher of the Jurisprudence Center of Imams Athar (AS) Qom, Qom, Iran
doi.org/10.34785/j023.2022.005
Abstract
The present research is about the legitimacy of income generation using advertising websites and its typology. It is to say that today certain new transactions and contracts have emerged whose rulings are not different from those of the transactions that were common during the time of the Legislator or transactions that became customary a little after the time of the Legislator or from the transactions that are done every day in the markets of merchandise and services. The key question is what the ruling on acquiring money in this way is. Therefore, first of all the typology and then explaining the ruling for earning money through advertising websites is the main issue of this research, which is done by analytical-descriptive and discretionary (ijtahādī) procedure. By re-examining the jurisprudential arguments, jurisprudential evidences and rules explaining the evidences of acquiring money through Islamic contracts on the issue and criticizing and discretionary analysis of the evidences, it is possible to determine the acquisition of money through advertising websites. After critically reviewing the evidences of the permissibility of acquisition through ju‘āla (contract whose subject matter is a work or task to be done), bay‘ (sale), and ijāra (lease) contracts, eventually this type of acquisition of wealth is proved through the ju‘āla contract is proved. In addition, according to the jurisprudential rules of akl-i māl bi’l bāṭil (consuming property wrongfully) and ḍarar wa gharar (loss and risk-taking), the acquisition of wealth through non-conventional means and unreal visitation (through usury) is legally forbidden (ḥarām).
ابن أبی جمهور، محمد بن على (1403ق)، عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة، چاپ اول، قم: سید الشهداء.
ابن منذر، محمد (1406ق)، الاشراف علی مذاهب اهل العلم، به کوشش محمد نجیب سراجالدین، قطر: بیجا.
ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دارالفکر.
ـــــــــــ (1405)، لسان العرب، 18جلد، قم: نشر ادب الحوزه.
ابنحنبل (1416ق)، مسند احمد بن حنبل، بیروت-لبنان: مؤسسة الرسالة.
اسماعیلی، اسماعیل (1373)، اکل مال به باطل در بینش فقهى شیخ انصارى، فصلنامه فقه، شماره 1، قم: دفتر تبلیغات اسلام حوزه علمیه قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
انصاری، مرتضی (1420)، کتاب المکاسب، بیجا: موسسه باقری.
ـــــــــ (1414ق)، رسائل فقهیه، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
ـــــــــــ (1415)، الموسوعة الفقهیة المیسرة، قم: مجمع الفکر الإسلامی.
بجنوردی، سید محمدحسن (1419ق)، القواعد الفقهیه، قم: دفتر نشر الهادی.
بحرانی، شیخ یوسف، (بیتا)، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
بخاری، محمد بن اسماعیل (1401ق)، صحیح البخاری، استانبول: چاپ محمد ذهنی افندی.
بروجردی، سید حسین (1415ق)، جامع أحادیث الشیعه، قم: نشر الصحف.
ـــــــ (بیتا)، مستند العروة الوثقی (کتاب الاجاره)، قم: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی.
داورپناه مقدم، سجاد (1398)، دلایل حکم بطلان معامله مشروط به عمل حرام (با تاکید به دلیل حرمت اکل مال به باطل)، آموزه های فقه مدنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دوره یازدهم، شماره20، پاییز-زمستان 1398.
رازی، احمد (1387ش)، ترتیب مقاییس اللغه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
راغب اصفهانی، حسین (1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن، دمشق: دارالقلم.
رخشانی نسب، ح و ضراب، ط و کمالی آذرین، ج (1389)، پهنهبندی کلیماتوریسم در ایران، مجله فضای جغرافیایی.
روحانی، سید محمد (1413ق)، منتقیالاصول، قم: بینا.
زبیدی واسطی، سید مرتضی (1414)، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت-لبنان: دارالفکر.
زحیلی، وهبه (1418ق)، الفقه الاسلامی و ادلته، چاپ چهارم، دمشق: دارالفکر.
سبزواری، سید عبدالاعلی (بیتا) ، مهذب الاحکام فی بیان حلال و الحرام، قم: دارالتفسیر.
سلیمانی، حمید، سلطانی، عباسعلی، صفایی، مریم (1395)، واکاوی قلمروقاعده «اکل مال به باطل»، مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، سال دهم، شماره 34، پاییز و زمستان 1395.
ــــــــــ (۱۳۸۲)، الروضه البهیه،مصحح حسن قاروبی تبریزی، چاپخانه شریعت، چاپ سوم، قم:دارالتقیر.
صدوق، محمد (1404ق)، من لایحضره الفقیه، چ2، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
صفایی، سید حسین؛ مظاهری، رسول؛ عیسائی تفرشی (1386)، معاملات هرمی از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 11، شماره 4، زمستان.
عامری، پرویز و سید مهدی نوابی (۱۳۸۸)، ضمان ناشی از استیفای نامشروع درحقوق ایران و فرانسـه، مجلـه مطالعـات حقوق دانشگاه شیراز،دوره اول، شماره سوم، صص ۹۵ -۱۲۴.
علامه حلّی، حسن بن یوسف (1363ش)، ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد، قم: چاپ حسین موسوی کرمانی و علی پناه اشتهاردی و عبدالرحیم بروجردی.
علیدوست، ابو القاسم (1382)، قاعده نفی غرر در معاملات، اقتصاد اسلامی، بهار 1382 - شماره 9 صص 89 تا 106).
فیومی، احمد (1405ق)، المصباح المنیر، قم: درالهجره.
قاضی نعمان، نعمان بن محمد (بیتا)، دعائم الاسلام و ذکرالحلال و الحرام و القضایا و الاحکام، قاهره:چاپ آصفبن علی اصغر فیضی.
قره بیگلو، حسین؛ شادیدیزجی، بهنام (1390)، بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم(مطالعه موردی: آژانسهای مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی)، فصلنامه فضای گردشگری، شال اول، شماره1.
قلیپور، پروانه؛ جنتی، لیلا(1395)، مقاله نقش مدیریت روابط مشتریان الکترونیکی در بازاریانی اینترنتی،سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، گرجستان.
mirzakhan, H. (2022). Legitimacy of Income Generation Using Advertising Websites. Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5(1), 94-68. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.005
MLA
hamed mirzakhan. "Legitimacy of Income Generation Using Advertising Websites", Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5, 1, 2022, 94-68. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.005
HARVARD
mirzakhan, H. (2022). 'Legitimacy of Income Generation Using Advertising Websites', Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 5(1), pp. 94-68. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.005
VANCOUVER
mirzakhan, H. Legitimacy of Income Generation Using Advertising Websites. Comparative Studies on the Schools of
Jurisprudence and its Principles, 2022; 5(1): 94-68. doi: doi.org/10.34785/j023.2022.005