ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فقهی- حقوقی انتقال ارادی مهریه عین معین
باتوجه به ماده 1082 قانون مدنی زوجه میتواند در مهریه خویش هرگونه تصرف حقوقی را انجام دهد و باعمل حقوقی مختلف در قالبهای حقوقی معوض یا تبرعی مهریه متعلق به خود را به هر شخصی بخواهد انتقال دهد. انتقال مهریه عین معین در قالب ها حقوقی مختلف در برگیرنده مسائل حائز اهمیتی است. سوالات مختلفی قابل طرح است آیا زوجه با وجود اینکه با زوج زندگی می-کند میتواند موضوع مهریه را در قالبهای حقوقی مختلف انتقال دهد؟ انتقال مهریه توقیف شده چگونه است؟ و یا مالی که در توقیف نیست انتقال ارادی آن به چه شیوه است؟ زوجه برای مطالبه مهریه خویش مطابق قواعد حقوقی میتواند راهکارهای ویژه ای را بکار ببرد و مهریه را در قالبهای حقوقی بلاعوض و یا معوض به اشخاص ثالث انتقال دهد تا از این طریق بدون مراجعه به مراجع قضایی یا اجرای ثبت به معادل مهریه خود یا کمتر از آن دست یابند و حتی میتوان گفت انتقال مهریه ای که حق انتفاع از مال موقوفه است با توجه به شرایطی قابلیت انتقال پیدا خواهد کرد اما از لحاظ اخلاقی تا زمانی که کانون خانواده پابرجاست امری نامتعارف است.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61375_ab6779618a308d7acd321d9c5b08293b.pdf
2019-09-23
27
1
https://doi.org/10.34785/J016.2019.753
مهریه
انتقال ارادی
عین معین
عقد تبرعی
اخلاق
ژیلا
قهرمانی
j90ghahremani@gmail.com
1
فارغالتحصیل رشته حقوق خصوصی، دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
احمد
دیلمی
2
دانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
اصفهانی، ابوالحسن. (1380). وسیله النجاه. چاپ اول، قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
1
امامی، سید حسن. (1363). حقوق مدنی. (4)، چاپ دوم، تهران: کتابفروشی اسلامی.
2
امامی، سید حسن. (1364). حقوق مدنی. (1)، چاپ پنجم، تهران: کتابفروشی اسلامی.
3
امامی، سید حسن. (1383). حقوق مدنی. (2)، چاپ هفدهم، تهران: کتابفروشی اسلامی.
4
امینی، علیرضا و آیتی، محمدرضا. (1388). فقه استدلالی (ترجمه تحریر الروضه فی شرح لمعه) ترجمه سید مهدی دادمرزی، چاپ سوم، قم: انتشارات طه.
5
انصاری، مرتضی بن محمد امین. (1421 ق). صیغ العقود و الایقاعات. (1)، چاپ اول، قم: مجمع الفکراسلامی.
6
انصاری، مرتضی بن محمد امین. (1415 ق). مکاسب. (3)، چاپ اول، قم: تراث الشیخ الاعظم.
7
بالصاوی المالکی، ابوالعباس احمدبن محمد الخلوتی و الشهیر. (بی تا). بلغه السالک لاقرب المسالک المعروف بحاشیه الصاوی علی الشرح الصغیر. چاپ دوم، انتشارات بی جا.
8
بیات، فرهاد و بیات، شیرین. (1397). حقوق مدنی شرح جامع قانون مدنی. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات ارشد.
9
ترمذی سلمی، محمد بن عیسی سنن الترمذی. (بی تا). (3)، چاپ اول، بیروت: داراحیاء التراب العربی.
10
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (1391). مجموعهی محشی قانون مدنی. چاپ هجدهم، تهران: انتشارات گنج دانش.
11
جهانیان، ناصر. (1389). بررسی فقهی و اقتصادی مالکیت وقف فصلنامهی علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی. (1)، چاپ دهم.
12
الحجاوی، موسی بن احمد بن موسی بن سالم. (بی تا). الاقناع فی فقه الامام احمد بن حنبل. (2)، چاپ اول، بیروت: انتشارات دارالمعرفه.
13
حسنپور، ریحانه. (1394). «بررسی تطبیقی عقد صلح از دیدگاه مذاهب پنجگانه اسلامی» پایاننامهی کارشناسی ارشد گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی. دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام.
14
الحنفی، مجد الدین ابو الفضل و الموصلی البلدحی، عبدالله بن مودود. (1410 ق). الاختیار لتعلیل المختار. (2)، چاپ اول، قاهره: انتشارات الحلبی.
15
الرملی، شمس الدین محمد بن ابی العباس. (1401 ق). نهایه المحتاج الی شرح المنهاج. (3)، چاپ اول، بیروت: انتشارات دارالفکر.
16
زحیلی، وهبه. (1409 ق). الفقه الاسلامیه و ادلته. (10)، چاپ اول، دمشق: انتشارات دارالفکر.
17
زحیلی، وهبه. (1409 ق). الفقه الاسلامیه و ادلته. (5)، چاپ اول، دمشق: انتشارات دارالفکر.
18
زمخشری، ابوالقاسم محمود بن عمرو. (1390 ق). الفائق فی غریب الحدیث والاثر. (1)، چاپ اول، لبنان: دارالمعرفه.
19
سبزواری، سید عبدالاعلی. (1413 ق). مهذب الاحکام فی بیان حلال و الحرام. (18)، چاپ اول، قم: موسسه دارالتفسیر.
20
الشافعی، ابو عبدالله محمد بن ادریس بن العباس. (1410 ق). الام الشافعی. (4)، چاپ اول، بیروت: دارالمعرفه.
21
الشافعی، شمس الدین الخطیب الشربینی. (1415 ق). مغنی المحتاج الی معرفه معانی الفاظ المنهاج. (3)، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
22
شمس، احمد و منصوری، سعید. (1392). عقود معین. (1)، چاپ اول، تهران: انتشارات دادگستر.
23
شوکانی، محمد بن علی محمد. (1420 ق). السیل الجرارالمتدفق علی حدائق الزهار. (1)، چاپ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
24
شهبازی، محمد حسین. (1391). جزوه حقوق مدنی. چاپ اول، تهران: موسسه فرزانگان دادآفرین.
25
شهیدی، مهدی. (1393). تشکیل قراردادها و تعهدات. (1)، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات مجد.
26
شهیدی، مهدی. (1390). حقوق مدنی تعهدات. (3)، چاپ ششم، تهران: انتشارات مجد.
27
صفایی، سید حسین. (1393). قواعد عمومی قراردادها. (2)، چاپ بیستم، تهران: نشر میزان.
28
صفایی، سید حسین. (1370). مفاهیم و ضوابط جدید در حقوق مدنی. چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
29
طباطبایی حکیم، محمد سعید. (1410 ق). منهاج الصالحین. (2)، چاپ اول، بیروت: دارالصفوه.
30
عاملی، زین الدین بن علی (شهید ثانی). (1414 ق). مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام. (5)، چاپ اول، قم: موسسه المعارف الاسلامیه.
31
عاملی، زین الدین بن علی (شهید ثانی). (1414 ق). مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام. (1)، چاپ اول، قم: موسسه المعارف الاسلامیه.
32
عاملی، زین الدین بن علی مشرف (شهید ثانی). (1416 ق). مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام. (6)، چاپ سیزدهم، قم: موسسهی المعارف الاسلامیه.
33
العاملی، شیخ الحر. (1412 ق). وسائل الشیعه. (13)، چاپ اول، قم: موسسه آل البیت (ع) لاحیا التراث.
34
عبداللهی نژاد، کریم؛ سلطانی، عباسعلی و سروری، محسن. (1395). «انتقال ارادی قرارداد در مقایسه با تبدیل تعهد» مجله علمی تخصصی علوم انسانی اسلامی، چاپ نوزدهم، جلد 1.
35
عدل، مصطفی (منصور السلطنه). (1342). حقوق مدنی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات خرسندی.
36
عرفی، مهدی. (1390). «اصل آزادی قراردادها در عقد وقف» پایاننامهی کارشناسی ارشد گرایش حقوق خصوصی دانشکدهی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
37
الغروی اصفهانی، محمد حسین. (1409 ق). الاجاره. چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
38
فاضل، زین الدین ابوعلی الحسن بن ابی طالب (فاضل آبی). (1410 ق). کشف الرموز فی شرح المختصر المنافع. (2)، چاپ اول، قم: جامعه مدرسین.
39
کاتوزیان، ناصر. (1376). قواعد عمومی قراردادها. (4)، چاپ دوم، تهران: سهامی انتشار.
40
کاتوزیان، ناصر. (1385). اموال و مالکیت، (12)، تهران: نشر دادگستر.
41
کاتوزیان، ناصر. (1350). دوره مقدماتی حقوق خانواده، جلد 1، (3)، تهران: شرکت انتشار با همکاری بهمن برنا.
42
کاتوزیان، ناصر. (1387). عقود معین، جلد 3، (6)، تهران: انتشارات گنج دانش.
43
کاتوزیان، ناصر. (1392). عقود معین. (1)، چاپ بیستم، تهران: انتشارات گنج دانش.
44
کاتوزیان، ناصر. (1393). دورهی مقدماتی حقوق مدنی شفعه وصیت و ارث. چاپ بیست و یکم، تهران: نشر میزان.
45
نووی، ابو زکریامحیی الدین یحیی بن شرف. (1420 ق). المجموع الشرح المهذب. (15)، چاپ اول، بیروت: موسسه دارالفکر.
46
نووی، ابو زکریامحیی الدین یحییبن شرف. (1420 ق). المجموع الشرح المهذب. (9)، چاپ اول، بیروت: موسسه دارالفکر.
47
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه توریه در عقود با رویکردی به تجمیع لفظ با معنا در مذاهب خمسه
جواز توریه به جهت رهایی از ظلم کفار صادر شده علمای امامیه و اهل سنت به مواردی درخصوص توریه ،تحت عنوان تقیه و معاریض اشاره می نمایند از آنجا که توریه سخنی است که ظاهر کلام آن درست است ولی در باطن مراد گویند امر دیگری است که از شنونده پنهان مانده تعمیم آن به موارد دیگر از جمله معاملات و عبادات دلیل خاص می خواهد ، فقهایی از جمله امام محمد غزالی توریه را بصورت مطلق مجاز می دانند سوال مطرح می شود با توجه به قاعده ی العبرة فی العقود، چگونه ممکن است سخن دوپهلو در عقود یا عبادات مجاز باشد و صور ارتباط لفظ با معنا چگونه است؟ ، از طرفی امامیه و شافعیان از طرف حنابله و مالکیان متهم شده اند به اینکه ظاهریه هستند و فقط به ظاهر اعمال توجه دارند که مویداتی در آراء امامیه دارد ما در این تحقیق روشن نمودیم نه تنها برخی از علمای امامیه ظاهر را کافی نمی دانند بلکه نظر تجمیع ظاهر با باطن اعمال و هماهنگی بین لفظ و معنا در عقود مراد ایشان می باشد لذا توریه بغیر از موارد جواز خاص ، نمی تواند، در عقود مورد استفاده یا مرجع استناد جواز حیل شرعی در عبادات یا معاملات باشد
https://mfu.uok.ac.ir/article_61376_21c059b68428b0d432d4aaa94727b9a9.pdf
2019-09-23
52
28
https://doi.org/10.34785/J016.2019.960
توریه
نقض غرض
تجمیع لفظ و معنا
عقود
سید مهدی
نژادهاشمی
shorideh30@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق و اندیشه های امام خمینی(ره ) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی
بهرامی نژاد
ali.b.nejad@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران، ایران.
AUTHOR
محمد رضا
امام
mremam@ut.ac.ir
3
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران، ایران.
AUTHOR
ابن منظور ، محمد بن مکرم بن على. ( ۱۴۱۴) .لسان العرب ، بیروت : دار صادر.
1
انصاری شافعی ، زکریا .(بی تا ). أسنى المطالب شرح روض الطالب. بی جا.
2
ابن عربی ، محمد احکام القرآن.(بی تا) . تحقیق محمد عبد القادر عطا. دون نشر . بیروت: دار الفکر.
3
ابن تیمیه ، احمد بن عبدالحلیم.( ۱۴۱۸). بیان الدلیل علی بطلان التحلیل.بیروت: چاپ حمدی عبدالمجید سلفی.
4
ابن نجیم الحنفی ،زین الدین . (بی تا). البحر الرائق شرح کنز الدقائق .بیروت: دار المعرفة
5
ابن قیم جوزیه، محمد بن ابی بکر.(۱۹۷۳ )اعلام الموقّعین عن رب العالمین. بیروت: چاپ طه عبدالرؤف سعد
6
اردبیلی ،احمدبن محمد مقدس .( ۱۴۱۱).مجمع الفائدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان. ترجمه : حسین یزدی اصفهانی .قم : چاپ مجتبی عراقی.
7
بخاری، علاء الدین عبدالعزیز . (۱۴۱۸).کشف الأسرار عن أصول البزدوی.تحقیق عبدالله محمود محمد عز. بیروت :دار الکتاب العلمیة.
8
بحیری ، محمد عبدالوهاب .( ۱۳۷۶).حیله های شرعی ناسازگار با فلسفه فقه. ترجمه :حسین صابری. مشهد
9
بهوتی ،منصور بن یونس إدریس .(۱۴۰۱) . کشاف القناع على متن الإقناع. تحقیق هلال مصیلحی مصطفى هلال. بیروت :دار الفکر.
10
بخاری، محمدبن اسماعیل.( ۱۴۰۱).صحیح البخاری . استانبول: چاپ محمد ذهنی افندی
11
بغدادی ،خطیب .( ۲۰۰۲م ).تاریخ مدینة السلام. بیروت
12
حرعاملی ،محمد بن حسن .(۱۴۰۹ ق). وسائل الشیعة . قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث
13
حلّی ، ابن ادریس. (۱۴۱۱).کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی. قم
14
طحاوی ، أحمد . (۱۳۹۹). شرح معانی الآثار. تحقیق محمد زهری النجار.بیروت: دار الکتب العلمیة
15
علامه حلّی، حسن بن یوسف. (۱۴۱۴) . تذکرةالفقهاء. قم
16
غزالی، محمد.(۱۳۶۱). کیمیای سعادت. بیجا:طلوع و زرین.
17
جزائری، عبد المجید. (۱۴۲۱ه ).القواعد الفقهیة المستخرجة من کتاب إعلام الموقعین للعلامة ابن قیّم الجوزیة. ریاض: دار ابن عفان السعودیة.
18
زحیلی، محمد.(۲۰۰۴م) .القواعد الفقهیة على المذهب الحنفی والشافعی. کویت : مجلس النشر العلمی.
19
زحیلی ،محمدمصطفی . (۱۴۲۷) . قواعد الفقهیه وتطبیقاتها فی المذاهب الاربعه.دمشق : دارالفکر .
20
بافولولو ،عمر .(۲۰۰۶) . القواعد الفقهیة فی کتاب الغیاثى لامام الحرمین. اردن : الجامعة الاردنیة.
21
خوئی،ابوالقاسم .(۱۳۷۴).المصباح الفقاهه. تقریر میرزا محمدعلی توحیدی تبریزی. نجف:المطبعة الحیدریه،
22
خمینی ، سید روح الله .(۱۴۰۷).تحریر الوسیلة, ، چاپ اول .قم:مؤسسة دارالعلم
23
خمینی، سیدروح الله .(۱۳۷۹ش) .کتاب البیع. قم:مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى
24
خرشی ، محمد عبد الله .(بی تا).شرح مختصر خلیل. طبع. بیروت: دار الفکربدون
25
زرکشی شافعی، محمد بهادُر أبو عبد الله .(۱۴۰۵). المنثور فی القواعد. تحقیق تیسیر فائق أحمد محمود.کویت : دار وزارة الأوقاف
26
سرخسی،محمدبن احمد شمس الائمه. (ق۱۴۰۶). کتاب المبسوط. بیروت
27
سیوطی ، جلاالدین.(۱۴۱۴) . الإتقان فی علومالقرآن. بیروت
28
سبکی، علی عبدالکافی . (۱۴۰۴). الإبهاج فی شرح المنهاج على منهاج الوصول إلى علم الأصول للبیضاوی. بیروت: دار الکتب العلمیة
29
سهنوری ، عبدالرزاق .(۱۹۹۸م) .الوسیط فی القانون المدنی. بیروت: منشورات الحلبیه الحقوقیه.
30
سرخسی ، شمس الدین أبو بکر.(بی تا) . المبسوط. بیروت: . دار المعرفة.
31
سبکی ،عبد الوهاب تاج الدین .(۱۹۹۱) .الأشباه والنظائر. تحقیق عادل عبد الموجود والشیخ علیعوض. بیروت: دار الکتب العلمیة.
32
سیوطی ، عبد الرحمن بن أبی بکر .(۱۴۰۳) .الأشباه والنظائر. بیروت : دار الکتب العلمیة.
33
قرطبی، محمد.(۲۰۰۳). الجامع لأحکام القرآن. تحقیق: هشام سمیر البخاری.ریاض :دارالکتاب
34
قشقایی،حسین.(۱۳۷۸ش) .شیوه تفسیر قرارداهای خصوصی.قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
35
شاطبی ،ابراهیم بن موسی .(۱۴۱۷ق) .الموافقات. عربستان سعودی :چاپ مشهوربن حسن آل سلمان.
36
شاطبی، أبو إسحق .(بی تا). الموافقات فی أصول الشریعة . عبد الله دارز. ریاض: المکتبةالتجاریة الکبرى.
37
شیبانى ، ابو بداللّه احمد. (بی تا ). مسند الامام احمد بن حنبل. مصر:مؤسسة قرطبه.
38
عاملی ،زین الدین بن علی.(شهید ثانی). (۱۴۱۳) . مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام. قم
39
عسقلانی ، ابن حجر .( ۱۳۰۱) .فتح الباری.شرح صحیح البخاری.بیروت: چاپ افست.
40
حنبلی، ابن رجب ،عبد الرحمن. (۱۹۹۹م ). القواعد فی الفقه الإسلامی. مکة: مکتبة نزار مصطفى
41
کاسانی الحنفی ، علاء الدین .(۱۹۸۶) . بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع. بیروت : دار الکتب العلمیة..
42
کاتوزیان ،ناصر.(۱۳۸۱ش).عقود معین.تهران: شرکت سهامی انتشار.
43
حیدر ،علی.(بی تا.) درر الحکام فی شرح مجلة الأحکام. تعریب المحامی: فهمی الحسینی. بیروت: دار الکتب العلمیة.
44
شافعی، محمد ادریس .(۱۳۹۳).الأم.بیروت:دار المعرفة.
45
شهید ثانی، زین الدین . (۱۴۱۴) .مسالک الافهام .قم:موسسه معارف الاسلامیه.
46
مکارم شیرازی ،ناصر.(۱۳۸۶). حیله های شرعی و چاره جوئی های صحیح. گردآوری ابوالقاسم علیان نژادی. قم
47
مکارم شیراز ی، ناصر.(۱۳۸۵). بررسی فرار از ربا. تدوین ابوالقاسم لیان نژاد . قم:مدرسة الامام على بن ابى طالب.
48
نجفی، محمد حسن بن باقر .(بی تا).جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام. بیروت
49
نووی ،یحیى بن شرف .( ۱۹۳۰ ).المنهاج فی شرح صحیح مسلم . قاهره :المطبعةالمصریة .
50
نووی ، یحیى . (۱۳۹۲ ه )شرح النووی على صحیح مسلم. بیروت : دار إحیاء التراث
51
مقدسی الحنبلی إبراهیم. ( بی تا) .المبدع فی شرح المقنع. بیروت: بیت المقدس
52
هیثمی، أحمد بن حجر.( بی تا) . تحفة المحتاج فی شرح المنهاج.بیروت : دار احیاء التراث
53
هواوینی، نجیب. (بی تا ). المجلةجمعیة المجلة. ریاض :دار کارخانة تجارت
54
محقق کرکی،علی بن حسین .(۱۴۱۸).جامع المقاصد .قم: موسسه آل البیت.
55
مصری،ابن نجیم.(۱۴۰۵ق).غمز عیون البصائر .بیروت: دارالکتب العلمیه.
56
نجفی ،محمدحسن.(۱۳۶۵ش).جواهرالکلام .قم : دارالکتب الاسلامیه.
57
مجلات
58
۱- قرالة، أحمد.(۲۰۰۴م). قاعدة" دلیل الشیء فی الأمور الباطنة یقوم مقامه. دراسة تحلیلیة تطبیقیة. مجلة دراسات علوم الشریعة والقانون. المجلد۳۱ عدد۱.
59
ORIGINAL_ARTICLE
بازاندیشی عدالت جزائی در آئین اسلام و یهود
ادیان الهی از جوهر و حقیقتی واحد برخوردار هستند. مفاهیمی همچون عدالت، انصاف و احسان با تفاوتهایی جزئی، ازجمله این حقایق و جزو آموزههای دین یهود و اسلام است. قواعد و مقررات حقوقی و اخلاقی فراوانی در تورات وجود دارد که نمیتوان در الهی بودن آنها تردید کرد. شرح بسیاری از ماجراهایی که برای حضرت موسی (ع) و بنیاسرائیل پیشآمده، با اندک تغییری در قرآن کریم؛ کتابی که از هرگونه تحریف، مصون است بیانشده است. ازآنجاکه در آیین یهود و اسلام، شریعت جایگاهی خاص دارد، این پژوهش بر آن است یکی از آموزهها حقایق مشترک این ادیان، یعنی عدالت کیفرى که برگرفته از شریعت است را باوجود تفاوتها و اشتراکات معنادار، بررسی کند. اصولاً ادیان آسمانی را نمیتوان بدون رعایت عدالت، تصور کرد و بهزعم نویسندگان، کلیدواژه اصلی هر دو دین در نظام جزایی، میبایست رعایت این عدالت باشد که تلاش میشود مفهوم عدالت جزائی و مطابقت آن در هر دو شریعت مورد واکاوی قرار گیرد.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61410_1663ecd82a3379d24b31f23b7db9511d.pdf
2019-09-23
74
53
https://doi.org/10.34785/J016.2019.139
حقوق کیفری
جرایم
عدالت جزائی
مجازات
شهرام
محمدی
mohammadi_lawyer@yahoo.com
1
استادیار حقوق و عضو هیئتعلمی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
LEAD_AUTHOR
کامبیر
محمدی
mohammadikam@hotmail.com
2
مدرس حقوق، دانشگاه پیام نور کردستان، سنندج، ایران.
AUTHOR
القرآن الکریم.
1
امین، احمد. (1990). ضحی الاسلام. چاپ اول، بیروت، دارالکتاب العربی.
2
امین، احمد. (1992). فجر الاسلام. چاپ اول، بیروت، دارالکتاب العربی.
3
زغبی، فرید. (1995). الموسوعه الجزائیه. چاپ دوم، بیروتریا، دارالصادر.
4
عوده، عبدالقادر. (1993). التشریع الجنائی الاسلامی. ج 2، چاپ دوم، بیروت، موسسه الرساله
5
غزالی، ابوحامد. (1995). المستصفی من علم الاصول. چاپ اول، بیروت، دارالکتاب العربی.
6
امیدی، جلیل. (1383). مقدمهای برتاریخ حقوق. چاپ اول، تهران: نشراحسان.
7
امیدی، جلیل. (1388). سنتنبوی و عدالت کیفری. فصلنامه حقوق مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. 34-21.
8
ایمانی، عباس. (1382). اصطلاحات حقوق کیفری. چاپ اول، تهران: نشرآریان.
9
بولُک، برنار. (1390).کیفرشناسی. ترجمه نجفی ابرندآبادی، علیحسین. ویراست پنج، تهران: انتشارات مجد.
10
پرادل، ژان. (1390). تاریخ اندیشههای کیفری. ترجمه علیحسین، نجفی ابرندآبادی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
11
پوسنر، رافائل. (1384). احکام 613 گانه توراتس. ترجمه حسین سلیمانی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
12
حسینی، محمدبهاءالدین. (1390). تفسیرفرقان. چاپ اول. سنندج: انتشارات آراس.
13
خاوری، یعقوب. (1384). واژهنامه تفصیلی فقه جزا. زیرنظر: عمید زنجانی. چاپ اول، مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
14
داوید، رنه. (1369). نظامهای بزرگ حقوقی معاصر. ترجمه محمد آشوری. چاپ دوم، تهران: مرکز نشردانشگاهی.
15
دورانت، ویل. (1367). تاریخ تمدن. چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
16
زیدان، عبدالکریم. (1389). الوجیز در اصول فقه. ترجمه فرزاد پارسا. چاپ دوم، سنندج: انتشارات کردستان.
17
سالتزاشتاین، آدین. (1383). سیری درتلمود. ترجمه باقر طالبی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
18
سلیمانی، حسین. (1384) عدالت کیفری در آئین یهود (مجموعه مقالات). نویسنده و مترجم حسین سلیمانی. چاپ نخست، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
19
شربیجی، علی. (1388). فقه المنهجی در فقه امام شافعی. ترجمه محمدعزیزحسامی و فرزاد پارسا. ج 4، چاپ دوم، سنندج: انتشارات کردستان.
20
صانعی، پرویز. (1351). حقوق جزای عمومی. چاپ اول، تهران: گنج دانش.
21
عوده، عبدالقادر. (1394). التشریع الجنائی الاسلامی: مقارنا بالقانون الوضعی. ترجمه حسن فرهودی نیا. چاپ دوم، تهران: نشر احسان.
22
فیض، علیرضا. (1389). مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام. چاپ هشتم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
23
قیاسی، جلال الدین. (1385). مطالعه تطبیقی حقوق: جزای عمومی (اسلام و حقوق موضوعه ج 1 کلیات). چاپ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
24
کاتوزیان، ناصر. (1383). مقدمه علم حقوق. چاپ چهل ودوم، تهران: انتشارات سهامی انتشار.
25
محمصانی، صبحیرجب. (1386). فلسفه قانونگذاری دراسلام. ترجمه اسمعیل گلستانی، با اضافات و ویرایش سینا گلستانی، چاپ اول، تهران: نشر آثار اندیشه.
26
محسنی، مرتضی. (1375). کلیات حقوق جزا. چاپ دوم، تهران: گنج دانش.
27
ناس، جانبایر. (1382). تاریخ جامع ادیان. ترجمه علیاصغر حکمت. چاپسیزدهم، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
28
ORIGINAL_ARTICLE
اصول و فنون جمع و دفع تعارض قوانین
چنانچه قانونگذار در موضوع واحد دو حکم متفاوت صادر نماید، به گونهای که هر یک از آنها دیگری را نفی کند، تعارض دو حکم قانونی محقق است. وقوع تعارض در مفاد قوانین موجب دشواری در اجرای آنها میشود. از سویی، اجرای احکام متعدد برموضوع واحد، عقلاً محال و ممتنع است. از سوی دیگر، عقیده به تخصیص یا نسخ ضمنی یکی از دو قانون معارض، نهتنها به اجرای ناقص قوانین میانجامد، بلکه موجب انتساب تناقضگویی به قانونگذار نیز میشود. از این رو، در همۀ نظامهای حقوقی جمع و اجرای کامل قوانین در اولویت قرار دارد(اَلجمعُ مَهما اَمکَن اَولی مِنَ الطَّرح) و رسالت اصلی دادگاهها محسوب است.برخلاف آنچه شهرت یافته است، قاعدۀ جمع و اصل عدم نسخ، در اصل عملی و اثباتی استصحاب ریشه ندارد. بلکه این قاعده در نظام حقوق موضوعه بر اندیشۀ حاکمیت قانون و اصل تفکیک قوا استوار است. دادرس فقط مجری قانون است؛ او اقتدار وضع یا نسخ قانون را ندارد بهعلاوه، از کنار گذاشتن قانون و استنکاف از اجرای آن ممنوع است. در نظام فقهی نیز، تشریع و الغای احکام فقط در شأن شارع مقدس است و مجتهد یا قاضی صلاحیت مخالفت با حکم شرع و اختیار طرد آن را ندارد. مبنای قاعدۀ جمع و دلیل برتری آن بر نسخ و تخصیص قانون در همین نکته نهفته است.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61449_dd881ef5281d42f8b9464e373920eb91.pdf
2019-09-23
99
75
https://doi.org/10.34785/J016.2019.118
تعارض
جمع
طرد
اصول
فنون
اقبال علی
میرزائی
e.alimirzaei@uok.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
LEAD_AUTHOR
الباجی، ابوالولید سلیمان بن خلف. (۱۴۰۷ ق). احکام الفصول فی احکام الاصول. بیروت: انتشارات دارالغرب الاسلامی.
1
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۶۲). مقدمه عمومی علم حقوق. تهران: انتشارات گنج دانش.
2
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۹۷). علم موضوع شناسی؛ فقهالموضوعات. چاپ اول، تهران: انتشارات گنج دانش.
3
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۷۵). دانشنامه حقوقی. جلد اول، چاپ سوم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
4
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۷۵). دانشنامه حقوقی. جلد دوم، چاپ سوم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
5
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۹۰). مبسوط در ترمینولوژی حقوق. جلد اول، چاپ پنجم، تهران: انتشارات گنج دانش.
6
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۸۱). مبسوط در ترمینولوژی حقوق. جلد پنجم، چاپ دوم، تهران: انتشارات گنج دانش.
7
خمینی، روحالله. (بیتا). تحریرالوسیله. الجزء الثانی، قم: انتشارات دارالعلم.
8
خویی، ابوالقاسم. (بیتا). اجود التقریرات. قم: انتشارات مکتب المصطفوی.
9
خویی، ابوالقاسم. (۱۳۹۴ ق). البیان فیتفسیرالقرآن. کتاب اول، چاپ سوم، قم: انتشارات مطبعه علمیه.
10
داوید، رنه. (۱۳۶۴). نظامهای بزرگ حقوق معاصر. ترجمه سید حسین صفایی، محمد آشوری و عزتالله عراقی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
11
روزنامه رسمی شماره ۲۰۸۷۵ مورخ ۱۶/۸/۱۳۹۵.
12
صفایی، سید حسین و رحیمی، حبیبالله. (۱۳۹۵). مسئولیت مدنی؛ الزامات خارج از قرارداد. تهران: انتشارات سمت.
13
طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۳۷۲). المیزان فی تفسیرالقرآن. جلد دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
14
کاتوزیان، ناصر. (۱۳۹۰). فلسفه حقوق. جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
15
کاتوزیان، ناصر. (۱۳۸۲). مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران. چاپ سی و دوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
16
مذاکرات و آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور. (۱۳۸۹). چاپ اول، تألیف و نشر اداره کل وحدت رویه و نشر مذاکرات هیئت عمومی دیوان عالی کشور. تهران.
17
معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات. (۱۳۹۵). مجموعه آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور. جلد اول، آرای کیفری. چاپ اول، تهران: انتشارات معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
18
معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات. (۱۳۹۵). مجموعه آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور. جلد دوم، آرای حقوقی. چاپ اول، معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
19
معرفت، محمدهادی. (۱۳۷۹). علوم قرآنی. تهران: انتشارات سمت.
20
مظفر، محمدرضا. (بیتا). اصول فقه. طبعه الخامسه. قم: موُسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
21
میرزائی، اقبالعلی. (۱۳۹۴). مفهوم و صورتهای نسخ قانون. مجله حقوقی دادگستری. ۷۹ (۹۰)، ۱۵۲-۱۲۹.
22
نائینی، محمدحسین غروی. (بیتا). فوائد الاصول. تقریر محمدعلی کاظمی، جزءالرابع، قم: موُسسه النشر الاسلامی.
23
نجفی، شیخ محمدحسن. (۱۳۶۲). جواهرالکلام فی شرح شرایعالاسلام. جلد چهل و دوم، تعلیق و تصحیح محمود قوچانی. تهران: انتشارات دارالکتبالاسلامیه.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تکفیر و بررسی پیامدهای آن در جامعه اسلامی
بررسی اجمالی تاریخ مسلمانان، این واقعیت را بهوضوح نشان میدهد که ریشه بخش مهمی از اتهامها و تکفیرها نسبت به اشخاص، گروهها و مذاهب، به عواملی همچون: انگیزههای شخصی و عقدههای حزبی و تعصبات مذهبی و یا به فضایی مملو از جهالت، خودخواهی، حسادت، کینهورزی، خودمحوری و حق پنداری برمیگردد. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن روشن کردن معنا و مفهوم کفر و تکفیر بهعنوان یک بدعت ناپسند، بخشی از پیامدها و تأثیرات مخرب و نامطلوب آن ازجمله زشت نشان دادن چهره اسلام، کشتار به جرم مذهب مخالف، ایجاد تفرقه، قطع رابطه با جامعه و غیره موردبررسی و پژوهش قرار گیرد و ثابت شود که این پدیده، انحراف از مسیر اصلی اسلام است و باید علما و دلسوزان دینی با تمام توان علمی و عملی خود بکوشند با این گیاه هرزه و ویرانگر مبارزه کنند و مانع رشد و تکثیر آن در جوامع اسلامی شوند.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61442_2e75ef5ccea636e69a317a31dbbb3ea5.pdf
2019-09-23
120
100
https://doi.org/10.34785/J016.2019.998
تکفیر
خشونتگرایی
تندروی
بدعت
علی آقا
صالحی
ali.salehi.rejaw@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
خسرو
مومنی
kh.momeni@semnan.ac.ir
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
مجتبی
جعفری
dr.mdjafari@semnan.ac.ir
3
استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان
AUTHOR
علیرضا
صابریان
alireza.saberyan@yahoo.com
4
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم. (1425 ق). منهاج السنه. عربستان سعودی: وزاره الشؤون الاسلامیه.
1
ابن عبدالسلام، عز الدین عبد العزیز. (1411 ق). قواعد الأحکام فی مصالح الأنام. قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة.
2
ابن سلام، عزالدین. (1994 م). اسدالغابه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
3
ابن طاووس، رضی الدین ابی القاسم. (1400 ق). الزائف فی معرفة مذاهب الطوائف. قم: چاپ جلال الدین حسینی.
4
جوزی، ابن قیم. (1407 ق). اعلام الموقعین عن رب العالمین. بیروت: المکتبه العصریه.
5
ابن الفارس، ابوالحسن. (1414 ق). معجم مقایس اللغه (تحقیق عبدالسلام محمد هارون). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
6
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر. (1419 ق). تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
7
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر. (1410 ق). البدایه و النهایه. بیروت: مکتبة المعارف.
8
ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم. (1413 ق). لسان العرب. بیروت: دارالاحیاء التراث العربیه.
9
ابن هشام، ابومحمد. (1375). السیره النبویه (ترجمه هاشم رسولی). تهران: کتابچی.
10
الزبیدی، احمد بن اللطیف. (1395) مختصر صحیح بخاری (ترجمه: ابوبکر حسن زاده). تهران: نشر احسان.
11
السوری، ابومصعب. (2005 م). الثوره الاسلامیه الجهادیه فی السوریا، جزء دوم، الکفر و المنهج، ابحاث السیاسیات علی طریق الجهاد ثوری المسلح. بیتا.
12
المنذری، حافظ زکی الدین عبدالعظیم بن عبدالقوی. (1396). مختصر صحیح مسلم (ترجمه داود نارویی). تهران: نشر احسان.
13
باپیر، علی. (1395). بررسی دولت اسلامی موسوم به داعش (مترجم گروه مترجمین ئالا). سنندج: نشر ئالای روناکی.
14
باپیر، علی. (1394). داعش و اسلام. سنندج: نشر ئالای رووناکی.
15
بخاری، محمد بن اسماعیل. (1981 م). صحیح بخاری. بیروت: دارالفکر.
16
بهنساوی، مشاور سالم. (1388). الحکم و تکفیر المسلم (مترجم سالم افسری). تهران: انتشارات احسان.
17
بهنساوی، مشاور سالم. (1409 ق). السنه المفتری علیها. کویت: دار البحوث العلمیة.
18
جبرتی، عبدالرحمن بن حسن. (1998 م). تاریخ عجائب الآثار فی التراجم و الأخبار المعروف بتاریخ الجبرتی. مصر: دار الکتب المصریة
19
جمالی، نصرت. (1379). عوامل سقوط حکومتها در قرآن و نهج البلاغه. قم: نهاوندی.
20
جزائری، عبدالرحمان. (1406 ق). الفقه علی مذاهب الاربعه. بیروت: دارالاحیاء التراث.
21
حر عاملی، محمد بن حسن. (1414 ق). وسایل الشیعه. قم: آل بیت.
22
حوثی، بدرالدین. (1418 ق). زیارة القبور (شبهات و ردود). قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام.
23
خامنهای، سید علی. (1392، شهریور 20). بیانات در دیدار کارگزاران حج [فایل ویدیوئی]. بازیابی شده http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=23979.
24
خویی، سید ابوالقاسم. (1410 ق). التنقیح. نجف: مطبعه ال آداب.
25
دینوری، ابو حنیفه. (1960 م). الاخبار الطوال. مصر: بیتا.
26
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412 ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دارالعلم.
27
رضوانی، علی اصغر. (1388). سلفی گری و پاسخ به شبهات. قم: انتشارات مسجد جمکران.
28
زیدان، عبدالکریم. (1394). الوجیز فی اصول الفقه. تهران: نشر احسان.
29
زینی دجلان، سید احمد. (1422 ق). الدرر السنیه. دمشق: مکتبه الاحباب.
30
سجستانی، ابی داود. (1428 ق). سنن ابی داود. بیروت: دارالفکر.
31
سعانی، اتحاد اسلام. ]بیتا، بیجا[.
32
شیرزاد، ابومسلم. (1393). طالبان در پشت نقاب. افغانستان: انتشارات سعید.
33
صدوق، محمد بن علی بابویه قمی. (1404 ق). من لایحضره الفقیه (تحقیق علی اکبر غفاری). قم: موسسه النشر الاسلامی.
34
صفا تاج، مجید. (1380). تکفیر. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
35
صنعانی، محمد بن اسماعیل. (1432 ق). شرح الجامع الصغیر. ریاض: مکتبه دارالسلام.
36
طباطبائی، سید محمد کاظم. (1392). عروة الوثقی. تهران: دینا.
37
طباطبایی، محمد حسین. (1383). تفسیر المیزان (ترجمه موسوی همدانی). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
38
طبرسی، فضل بن حسن. (1375). اعلام الوری. قم: موسسه آل بیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث.
39
طبری، محمد بن جریر. (1403 ق). تاریخ الرسل و الملوک. بیروت: دارالکتب العلمیه.
40
طبری، محمد جریر. (1362). تاریخ طبری (ترجمه: ابوالقاسم پاینده). تهران: انتشارات بنیاد اساطیر.
41
طوسی، محمد بن حسن. (1407 ق). تهذیب الاحکام فی شرح المقنعه للشیخ المفید رضوان الله علیه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
42
عسقلانی، ابن حجر. (1325 ق). تهذیب التهذیب. بیروت: دار صادر.
43
عسقلانی، ابن حجر. (1424 ق). فتح الباری شرح صحیح البخاری. بیروت: دارالکتب العلمیه.
44
غریبی، رحمان. (1397). جریان شناسی تکفیر و حرمت آن در مذهب شافعی. سنندج: چاپخانه معلم.
45
فرج، عبدالسلام. (بیتا). فریضه الغائبه. بیجا.
46
فلسطینی، ابوقتاده. (بیتا). معالم الطائفیه المنصوره فی عقر دارالمومنین (بلاد الشام). بیجا.
47
فیض کاشانی، محمد بن مرتضی. (1365). الوافی. اصفهان: مکتبة أمیرالمؤمنین.
48
قزوینی، محمدبن یزید. (1359 ق). سنن ابن ماجه. بیروت: داراحیاء العربی.
49
قرضاوی، یوسف. (1389). دیدگاههای فقهی معاصر (مترجم احمد نعمتی). تهران: نشر احسان.
50
مجلسی، محمد باقر. (1384 ق). بحار الانوار. ایران: دارالکتب الاسلامیه.
51
مجله دابق. (1436 ق). شماره ۵ محرم.
52
مشرف، پرویز. (1385). در خط آتش (مترجم سید هارون یونسی). کابل: انتشارات میوند.
53
مریوانی، ابوعایشه. (بیتا). حکم بما انزال الله. بیجا
54
مکارم شیرازی، ناصر. (1416 ق). انوار الاصول. قم: انتشارات نسل حوان.
55
نباطی عاملی، علی بن محمد. (1384). الطراط المستقیم، مستحقی التقدیم. تهران: مکتبه المرتضویه.
56
نووی، یحیی بن شرف. (2007 م). المنهاج فی شرح صحیح المسلم بن الحجاج. بیروت: بیت الافکار الدولیه.
57
نیشابوری، حاکم. (1418 ق). المستدرک علی الصحیحین وبذیله التلخیص. بیروت: دارالمعرفه.
58
نیشابوری، مسلم بن الحجاج. (1421 ق). الجامع الصحیح. بیروت: دارالفکر.
59
واقدی، محمد عمر. (1966 م). المغازی (تحقیق مارسدن جونس). قاهره: دارالمعارف.
60
همتی، همایون. (1376). نقد و تحلیل پیرامون وهابیگری. تهران: انتشارات تبلیغات اسلامی.
61
ORIGINAL_ARTICLE
متناسبسازی کیفر قوادی؛ چالشها و راهبردها
یکی از جرائم منافی عفت عمومی قوادی است که موجد آسیبهای بسیار بر ساحت اجتماع است. برای مصونماندن از خطر مرتکبین این جرم، دامنه متنوعی از پاسخهای کیفری متناسب لازم است. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به دو خوانش متفاوت از اصل تناسب موسوم بهتناسب مضیق و موسع میزان تناسب جرم و مجازات قوادی را ارزیابی میکند و به این نتیجه میرسد که مجازات در نظر گرفتهشده متناسب با این جرم و اهداف کیفردهی آن نیست و اصلاح آن ضرورت دارد. چالش اصلی در وصول به این هدف این است که قانونگذار قوادی را در زمره جرائم حدی برشمرده است. یکی از راههای برونرفت از چالش مزبور پذیرش تعزیریبودن قوادی توسط قانونگذار با تمسک به نظریه فقهی مخالف با حدی بودن این جرم است؛ البته چنانچه قانونگذار پذیرای این نظریه فقهی نباشد، بر قاضی است که با استفاده از ظرفیت کیفرهای تکمیلی تا حدی این کیفر را متناسب نماید؛ علاوه بر این پیشنهاد میشود قانونگذار در پاسخ به گونههای تعزیری این جرم تغییراتی مانند پیشبینی جزای نقدی بهموازات دیگر مجازات آن و تشدید مجازات بعضی جنبههای این جرم را به رسمیت بشناسد.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61458_80f4766280659ef375ebc9d63c9e8b07.pdf
2019-09-23
136
121
https://doi.org/10.34785/J016.2019.431
"تناسب مضیق"
"تناسب موسع"
"جرایم منافی عفت"
"قوادی"
مهدی
صبوریپور
sabooripour@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
AUTHOR
روژین
ابراهیمی
rojin_ebrahimi_73@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
القران الکریم.
1
اکرامی، جواد (1389). جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی. گفتمان حقوقی، 17 و 18، 94-73.
2
الطباطبائی، السید محمد حسین (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن، (ج 12) ، مندرج در: سایت کتابخانه مدرسه فقاهت.
3
جعفری، مجتبی (1387). مختصر جرم شناسی (خلاصه مباحث جرم شناسی نجفی ابرند آبادی)، lawtest.ir.
4
بستان، بهنام (1396). روانشناسی و جامعهشناسی تغییر، آشنایی با مبانی تئوریک دابوت (چاپ 4)، تهران: آوای کلار.
5
رحمدل، منصور (1394). تناسب جرم و مجازات (چاپ سوم)، تهران: سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
6
ریاضی مبارکی، مهدی (1385). تعیین مجازات متناسب جرم و مجرم در حقوق کیفری با نگرشی بر نظام کیفری ایران و انگلستان. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
7
سبحانینیا، محمد (1394). کرامت اقتضایی انسان در بوته نقد. پژوهشنامه معارف قرآنی، 6 (22)، 108-136.
8
علی جفری، شیخ حبیب (11/09/2008). الدرس التاسع، الکبر، ایها المرید..http://www.almoreed.com/archives/episodes/episode9
9
صابری تولایی، علی (1392). توجیه مجازات از رویکردهای محض تا رویکردهای بینابین. (رساله دکتری). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
10
صفاری، علی و صابری، راضیه (1393). دفاع مشروع و پیشگیری وضعی (چاپ اول)، تهران: مجمع علمی و فرهنگی مجد.
11
فیض، رضا (1387). مبانی عرفانی کرامت ذاتی انسان. فصلنامهاخلاقپزشکی، 2 (6)، 29-11.
12
کینیا، سید مهدی (1378). خودبینی و شخصیت جنایی. مجله مجتمع آموزش عالی قم،1، 115-97.
13
محسنی دهکلانی، محمد (1392). بازجستی فقهی در ماهیت قوادی. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 14(2 (پیاپی 38))، 180-151.
14
محمدی، ابوالحسن (1395). مبانی استنباط حقوق اسلامی/ اصول فقه (چاپ 58)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
نوبهار، رحیم (1389). اهداف مجازاتها در جرائم جنسی؛ چشماندازی اسلامی (چاپ 1)، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده فقه و حقوق.
16
(1385).بررسی و نقد ادله حد بودن قوادی. فلسفهوکلام،برهانوعرفان، 7، 169-149.
17
(1393). جستاری در دلایل نقلی تقسیمبندی حد-تعزیر. فصلنامه تحقیقات حقوقی، 67، 164-135.
18
و عرفانیفر، امیر (1396). واکاوی تحلیلی-انتقادی تفاوتهای میان حد و تعزیر. فصلنامه راهبرد، 6 (82) 240-208.
19
ORIGINAL_ARTICLE
آیا شرقشناسی و شرقشناسی وارونه را پایانی هست؟
رویارویی با تجربهی مدرنیته و سرمایهداری پروبلماتیک عام جهان اسلام در جهان مدرن است. این پروبلماتیک عام از سویههای درونی (مسئله هویت) و بیرونی (رابطه با سرمایهداری) برخوردار است. مواجهه با این پروبلماتیکها در قالب گفتمانهای شرقشناسی و شرقشناسی وارونه مفهومسازی و صورتبندی شده و تا به امروز همچنان سیطرهی خود را حفظ کردهاند. هدف این مقاله کاوشی در امکان طرح پرسش از رهایی از گفتمان شرقشناسی و شرقشناسی وارونه است. پس از تحلیل گفتمان شرقشناسی و گرایشهای درونی آن، به تحلیل گفتمان شرقشناسی وارونه میپردازیم و سپس با نشاندادن محدودیتهای درونی هر کدام به پرسش از امکان جایگزین و اهمیت پرسش از خروج از این گفتمانها میپردازیم. در نهایت این پرسش را مطرح میکنیم که آیا رهایی از شرقشناسی و شرقشناسی وارونه بدون توضیحی جدید از رابطهی امر کلی و امر خاص ممکن خواهد بود؟ کلیگراییای که توهم بازگشت به دوران قبل از شرقشناسی را نداشته و در درون آن نیز باقی نماند، نه متکی به آموزههای غیرتاریخی ایدهآلیستی باشد و نه اسیر خاص گرایی های پسا استعماری.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61457_0d1a0a454a981d4ba505d1aa8d72243d.pdf
2019-09-23
144
137
https://doi.org/10.34785/J016.2019.109
کلمات کلیدی: شرقشناسی
شرقشناسی وارونه
ادوارد سعید
جلال العظم
کمال
خالق پناه
kkhaleghpanah@yahoo.com
1
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان. سنندج. ایران
LEAD_AUTHOR
رابرت، یانگ.(1390). اسطوره سفید. ترجمه جلیل کریمی و کمال خالق پناه. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
1
گاندی، لیلا.(1391). پسا استعمارگرایی. ترجمه مریم عالم زادهو همایون کاکاسلطانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
مورتون، استفان.(1392). گایاتری چاکراورتی اسپیواک. ترجمه نجمه قابلی. تهران: نشر بیدگل.
3
سعید، ادوارد.(1377). شرقشناسی. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
4
شولتسه، راینهارد.(1389). تاریخ جهان اسلام در قرن بیستم. ترجمه ابراهیم توفیق. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
5
اونز، مری.(1393). تکوین جهان مدرن. ترجمه محمد نبوی. تهران: آگاه.
6
سعید، بابی.(1379). هراس بنیادین اروپامداری و ظهور اسلام گرایی. ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7
احمد، اکبر.(1389). اسلام از آغاز تا امروز. ترجمه اردشیر اشراقی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
8
سردار، ضیاء الدین.(1387). شرقشناسی. ترجمه محمد علی قاسمی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
9
احمد، اکبر.(1384). اسلام، جهانی شدن و پست مدرنیته. ترجمه مرتضی بحرانی. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
10
اسپوزیتو، جان.(1389). جنبشهای اسلامی معاصر. ترجمه شجاع احمدوند. تهران. نشر نی.
11
بلک، آنتونی. (1397). تاریخ اندیشه سیاسی اسلام. ترجمه محمد حسین وقار. تهران: نشر اطلاعات.
12
کازرمن، چارلز.(1393). گفتمان مدرنیسم اسلامی. ترجمه مصطفی مهرآیین. تهران: تارنمای هامون.
13
آشکار، ژیلبر.(2014). شرقشناسی وارونه. ترجمه سیامند زندی. تهران: نقد اقتصاد سیاسی.
14
العظم، صادق.(1397). شرقشناسی و شرقشناسی وارونه. ترجمه محمد رضا کلاهی. تهران: پروبلماتیکا.
15
اباذری، یوسف و کریمی، جلیل.(1385). آیا شرقشناسی را پایانی هست؟ مطالعات فرهنگی و ارتیاط. شماره6.
16
بروجردی، مهرزاد.(1990). غربزدگی و شرقشناسی وارونه. ایران نامه سال8.
17
بروجردی، مهرزاد.(1387). روشنفکران ایرانی و غرب. ترجمه جمشید شیرزادی، تهران: فرزان.
18
نظری، هادی و نعمتی انارکی، داوود.(1396). «شرقشناسی وارونه» در بازنمایی خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران از غرب. پژوهشنامه علوم سیاسی. 12(2)
19
دهشیری، محمدرضا.(1390).از شرقشناسی تا مطالعات پسااستعماری، رویکردی میان رشتهای. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی 3(4)
20
بیگدلو، رضا و ابوحمزه، احمد.(1396). تحلیل کارکردهای شرقشناسی انگلیسی در بلوچستان (قرن نوزده و نیمه اول قرن بیستم). پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام. 21.
21
کالر، جاناتان. (1386). فردنیاند دوسوسور، ترجمه کوروش صفوی.
22
Kerbou, S. (2016). From Orientalism to neo-Orientalism: Early and contemporary constructions of
23
Islam and the Muslim world. Intellectual Discourse, 24 (1).
24
Khalidi, M . A .(2006). Orientalisms in the interpretation of Islamic philosophy .Philosophy
25
Taib, M .(2009) . On Orientalism and Orientalism-in-Reverse among Muslims. Dialogosphere.
26
MacKenzie, J. M. (1995). Orientalism: History, Theory and the Arts. Manchester University Press.
27
Breckenridge, C. A. (1993). Orientalism and the Postcolonial Predicament: Perspectives on South Asia. University of Pennsylvania press.
28
Vatin, J. C. (2015). After Orientalism. Brill.
29
Burke, E. (2008). Genealogies of Orientalism: History, Theory, Politics. University of Nebraska Press.
30
Dallmayr, F. (1996). Beyond Orientalism: Essays on Cross-Cultural Encounter. State University of New York Press.
31
Isin, E. (2014). Citizenship after Orientalism: An Unfinished Project. Routledge.
32
ORIGINAL_ARTICLE
گونه شناسی ضررهای غیرمستقیم در مسوولیت قهری
در حقوق مسئولیت مدنی ایران قاعده کلی این است که ضرر غیرمستقیم قابلبیت جبران ندارد. با وجود این امروزه حقوق مسئولیت مدرن تمایل دارد به طور استثنایی برخی از زیانهای غیرمستقیم را قابلجبران بداند. از سوی دیگر محاکم ما در شناسایی مصادیق ضرر غیرمستقیم با ابهام روبرو هستند و سوال اصلی این است که مصادیق ضرر غیرمستقیم کدامند و کدام یک از این مصادیق را میتوان با توسل به مبانی موجود در فقه و حقوق ایران جبران نمود. در رویه فعلی محاکم ایران عموم ضررهای غیرمستقیم را به عدمالنفع ربط میدهند در حالیکه برخی از ضررهای باواسطه در نظر عرف رابطهای قوی با فعل زیانبار دارند و جبران پذیری آنها نیز با عرف عقلای جامعه منافاتی ندارد. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای ضمن برشمردن مهمترین مصادیق ضررهای غیرمستقیم در حوزه ضمان قهری به اختصار جبران پذیری آنها را نیزامکان سنجی نموده است. شناسایی این مصادیق گام نخست برای جبران ضررهای متعارف زیاندیده و جلوگیری از توسعه بی مورد مسئولیت فاعل زیان است.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61513_6788e2839ded1d61085d7795bb70cc83.pdf
2019-09-23
166
145
https://doi.org/10.34785/J016.2019.780
خسارت
ضرر
غیرمستقیم
قهری
مسئولیت
مجتبی
زمانی
m.zamani24062@gmail.com
1
مدرس گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، شهر تهران، کشور ایران
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
رضوان طلب
mrrezvan@ut.ac.ir
2
دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
ابراهیمی، سید نصراله؛ طجرلو، رضا و هوشمند صابر. (1397). حذف زیان تبعی در موافقتنامهی عملیات مشترک نفتی با تاکید بر نظام حقوقی انگلستان، فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، 48(3).
1
امامی، سید حسن. (1373). حقوق مدنی. ج 1، تهران: انتشارات اسلامیه.
2
بادینی، حسن و دیگران. (1396). خسارت تبعی در بیع بینالمللی کالا، فصلنامه تحقیقات حقوقی، 79.
3
بادینی، حسن. (1390). بررسی تطبیقی قابلیت جبران «ضرر اقتصادی» در مسئولیت مدنی، تهران: فصلنامه حقوق، 41(1).
4
باریکلو، علی رضا. (1396). مسئولیت مدنی، تهران: میزان.
5
برمینگهام، ورا. (1388). شبه جرم و مسئولیت مدنی در حقوق انگلستان، ترجمه سید مهدی موسوی، تهران، میزان.
6
بهرامی احمدی، حمید. (1391). ضمان قهری «مسئولیت مدنی»، چاپ اول، تهران، دانشگاه امام صادق.
7
بیگدلی، سعید و اختیاری احمد. (1397). قابلیت مطالبه ضرر جمعی توسط انجمن ها و سازمانها مردم نهاد، فصلنامه پژوهش حقوق خصوصی، 6(23).
8
جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (1372). ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش.
9
حیاتی، علی عباس. (1392). حقوق مدنی(مسئولیت مدنی)، تهران: میزان.
10
خامنهای، سید علی. (1395). فقه روز (رسالهی آموزشی)، چاپ ششم، تهران.
11
خشنودی، رضا؛ شکوهیان، سید علیرضا و علی پور، رضا. (1395. محدودیت های خسارات قابل جبران در حقوق رقابت، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حقوق مدنی، 7(1).
12
ژوردن، پاتریس. (1394). اصول مسئولیت مدنی، ترجمه مجید ادیب، تهران: میزان.
13
سکوتی، رضا و شمالی، نگار. (1390). جایگاه عدمالنفع درنظام حقوقی ایران، نشریه علمی پژوهشی فقه وحقوق اسلامی، 1(2-1)
14
سنهوری، عبدالرزاق. (1384). دوره حقوق تعهدات، ترجمه محمد حسین دانشکیا و سیدمهدی دادمرزی، قم: دانشگاه قم.
15
شهیدی، مهدی. (1383). آثار قراردادها و تعهدات، چاپ دوم، تهران: انتشارات مجد.
16
صفایی، سیدحسین و رحیمی، حبیب الله. (1393). مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد)، تهران: سمت.
17
کاتوزیان، ناصر. (1382). الزامهای خارج از قرارداد: ضمان قهری، تهران: دانشگاه تهران.
18
کاظمی، محمود. (1380). نظریه از دست رفتن فرصت در مسئولیت مدنی ، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، 53.
19
قرشى، سید على اکبر. ( 1412). قاموس قرآن. چ ششم. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
20
محمودی، اصغر. (1392). باز تعریف عدم النفع و مقایسه آن با مفاهیم مشابه، پژوهشهای حقوق تطییقی، 17(4).
21
نقیبی، سید ابوالقاسم و زارچی پور، روح اله. (1397). نظریه جبران خسارت عدم النفع محقق الحصول در فقه امامیه، فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فقهی و اصولی، 4(11).
22
هدایت نیـــا، فرج اله. (1382). مفهوم عدم النفع، ماهنامه دادگســـتری، شـــماره ۹ (۱۰).
23
ب) عربی
24
ایروانی ، میرزا علی. (1384). حاشیه المکاسب، تهران: نشر کیا.
25
بجنوردی، سیدحسن. (1419) القواعد الفقهیه، چاپ اول، قم: نشر الهادی.
26
حلّی، أحمد بن إدریس. (1410). سرائر، چاپ دوم، قم: موسسه نشر اسلامی.
27
حمیری، نشوان بن سعید. (1410). شمس العلوم ودواءکلام العرب من الکلوم، تحقیق حسین بن عبداالله العمـری و محمد بن علی الاریانی و یوسف محمد عبدالله، بیروت: دارالفکر المعاصر.
28
خوانساری، شیخ موسی. (1373). رساله فی قاعده نفی الضرر، چاپ اول، تهران: المکتبه المحمدیه.
29
روحانی، سید محمد صادق. (بیتا). منهاج الفقاهة التعلیق على مکاسب، بیجا: بینا.
30
شهیدی تبریزی. میرزا فتاح (1375). هدایه الطالب الی اسرار المکاسب، ج دوم، بی جا: بینا.
31
شیخ الشریعه اصفهانی، فتح اله بن محمد نمازی. (1398). رساله فی تحقیق معنی البیع، قم: دارالکتاب.
32
علامه حلی، حسن بن یوسف.(1418) قواعد الأحکام، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
33
فاضل هندی (بیتا)، کشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحکام، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
34
فراهیدی، خلیل بن احمد. (1410). کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومـی و ابـراهیم سـامرایی، چـاپ دوم، قـم: بینا.
35
کرکی، علیبن الحسین. (1411). جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج ششم، قم: موسسه اهلالبیت.
36
مشیکنى، میرزا على. (بیتا). مصطلحات الفقه، چ اول. بی جا: بی نا.
37
موسوی خمینی، روح الله. (1381). المکاسب المحرمة، قم: مؤسسة اسماعیلیان.
38
نائینی، میرزا محمد حسین. (1418). منیۀ الطالب، تقریرات شیخ موسی خوانساری، چ اول، قم: موسسه النشر الاسلامی.
39
نجفی، محمد حسن. (1362). جواهرالکلام، چاپ هفتم، بیروت: دارالکتب الاسلامی.
40
نراقی، مولی احمد. (1408). عواید الایام فی بیان قواعد الاحکام، چ 1، قم: مکتبه بصیرتی.
41
ج) لاتین
42
Adams. J., & Brownsword, R. (1987). Understanding Contract Law, Sweet & Maxwell, 5th Ed. Yy.
43
Ashley, P. S., Palmer, B., & Aldersey-Williams, J. (2014). An International Issue:'Loss of Profits' and'Consequential Loss'. Business Law International, 15(3), 261.
44
Brown, L. N., Bell, J., & Galabert, J. M. (1998). French administrative law. Oxford University Press.
45
Coulthard, W., & Partner Rebecca, C. (2017). Consequential Loss: do you know what you are excluding? Last visited on 17October 2019 http://jws.com.au/en/insights/articles/2017-articles/consequential-loss-do-you-know-what-you-are-exclud.
46
Elliot, C., & Frances, Q. (2009) Tort Law, seventh ed., London, Longman.
47
Harpwood., V. (2009). Principle of Tort Law, Forth edn., London, Cavendish Publishing,
48
Le Tourneau, Philippe, et al. (2008) Droit de la responsabilité et des contrats, 7e ed, Dalloz,.
49
Owen, R. (2000). Essential tort law , third edition , Cavendish publishing limited.
50
Planiol, M., & Ripert, G. (1990). Traité pratiqe de droit civil français, T.VI, Obligations, 2é èd.(paris, L.G.D.J.,)
51
Starck, Boris1972. Droit civil, Obligations, Librairies technniques, 1é.éd.
52
Van den Bergh, R., & Camesasca, P. D. (2001). European competition law and economics: a comparative perspective. Intersentia nv.
53
Vincent et Guinchard. (1987). procédure civile, Dalloz, paris.
54
Zimmermann, R. (1990). The Law of Obligation.
55