%0 Journal Article %T حکم طلاق معتادِ مدهوش بر اثر مواد مخدر %J مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب %I دانشگاه کردستان %Z 4407-2676 %A مرتضوی, عبدالصمد %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 4 %N 1 %P 233-210 %! حکم طلاق معتادِ مدهوش بر اثر مواد مخدر %K سکر %K طلاق %K مخدِّر %K مدهوش %K مستی %K معتاد %R https://doi.org/10.34785/J016.2021.118 %X حکم طلاق مدهوش یعنی کسی که اراده و شعور خود را از دست داده و از خود‌بی‌خود شده، موضوعی است که همواره میان فقها مورد بحث بوده است. طلاق مدهوشِ بر اثر شراب‌نوشی که در فقه اسلامی از آن تعبیر به طلاق سَکران می‌شود، «مقیس‌علیه» مناسبی برای طلاق مدهوش بر اثر مصرف مواد مخدِّر است. در مورد عدم وقوع طلاق سکران غیر متعدِّی[یعنی کسی که ناآگاهانه یا حَسب ضرورتی، ماده‌ی سکرآور را میل کرده] میان فقها اتفاق نظر است اما در مورد حکم طلاق سکران متعَدِّی[یعنی کسی که عمداً و بدون ضرورت، شراب یا هر چیز مسکری را تناول کرده] فقها اختلاف نظر دارند. گروهی از اصحاب و تابعین و نیز جمهور فقهای اهل ‌سنت و زیدیه، طلاق سکران متعَدِّی را واقع دانسته‌اند اما برخی از اصحاب و تابعین و برخی از بزرگان حنفیه و شافعیه و فقهایی از جمله قاسم و طاووس و ربیعه و لیث و اسحاق و ابوثور و ابن‌تیمیه و ابن‌قیم و شوکانی و بسیاری از فقهای معاصر اهل سنت و نیز فقهای امامیه، طلاق سَکران متعدِّی را واقع ندانسته‌اند.در این تحقیق که با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، ضمن قیاس «طلاق مدهوش بر اثر مواد مخدِّر» به «طلاق سکران متعدِّی»، دلایل موافقان و مخالفان وقوع طلاق سکران متعدِّی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در نهایت به دلیل قوی‌تر بودن دلایل ارائه شده توسط مخالفان وقوع طلاق سکران متعدِّی از جمله آن‌که سکران متعدی توانایی اراده‌ی لفظ یا اراده‌ی معنای طلاق را ندارد و لذا در حکم مجنون است و احکام جنون نیز به اختلاف اسباب آن مختلف نمی‌شود؛ حکم به عدم وقوع طلاق سکران متعدی و به تَبَع آن حکم به عدم وقوع طلاق مدهوش بر اثر مواد مخدر، قول راجح بیان شده است. %U https://mfu.uok.ac.ir/article_61948_401d94120991345da9e994e10d1e78c0.pdf