@article { author = {shahbeik, hossein and nOzari ferdoseih, Mohammad}, title = {The role of the prohibition of detriment rule in preventing conflicts of interest in enforcing environmental protection laws and regulations}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {4}, number = {2}, pages = {22-1}, year = {2021}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/j023.2021.001}, abstract = {According to most of environmental experts, Most of the environmental crisis in the country, is due to some legal defects that cause conflicts of interest in the implementation of environmental laws and regulations. Meanwhile, in the light of the provisions of Article 2 of the Law on Environmental Protection, some governmental agencies which are in charge of the environmental protection are one of the main parties to this conflict. The solution to this problem can be reached through reviewing the provisions of Article 2 which has delegated the legal structure and status of the most important custodian of environment, The High Council of Environmental Protection, to an Intra-Departmental and Inter-Ministerial Administrative Council., Based on the no-harm rule, which is emphasized in Article 40 of the Constitution whose decisions and approvals in the field of environment are drawn within the framework of the government's short-term economic interests, and in practice, environmental laws and regulations are overshadowed by these interests. Based on the rule of Prohibition of Detriment the position of this council should be upgraded from the Administrative Council within the branch to an inter-force (between Executive, Legislative, and Judiciary Forces) and governing council. This can be an effective step in resolving conflicts of interest and in implementing environmental laws and regulations}, keywords = {the role,the prohibition of detriment rule,Conflict of Interest,the rules,the environment}, title_fa = {نقش قاعده لا ضرر در پیشگیری از تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات حفاظت از محیط زیست}, abstract_fa = {به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه محیط زیست، بخش عمده ای از بحران زیست محیطی در کشور، ناشی از نقص برخی از قوانین و مقررات محیط زیست است که زمینه تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست را فراهم کرده است. در این میان برخی از دستگاه های دولتی که خود متولی حفاظت از محیط زیست هستند، در سایه مفاد ماده2 قانون محیط زیست، از طرف های تعارض منافع محسوب می شوند. با بازنگری در مفاد ماده2 قانون حفاظت محیط زیست که ساختار حقوقی و جایگاه قانونی شورای عالی حفاظت محیط زیست را در حد شورای اداری درون قوه ای و بین وزارتی تنزل داده و قوه مجریه را قدرت بلامنازع سیاستگذار در همه شئونات امور محیط زیست قرار داده است، با استناد به قاعده لاضرر که در اصل چهلم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، می توان جایگاه این شوری را از شورای اداری درون قوه ای به شورای فرا قوه ای و حاکمیتی ارتقاء داد و گام موثری دررفع تعارض منافع، در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست برداشت .}, keywords_fa = {نقش,قاعده لاضرر,تعارض منافع,قوانین,محیط زیست}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_62135.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_62135_7512fe9f64079b50e5017aa0c0c9a165.pdf} }