@article { author = {sharifi, alireza and abdolahi, masomeh}, title = {Application of the Right to choose in permissible Contracts}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {29-1}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.345}, abstract = {According to the principle of the necessity of the contracts, the possibility of termination is an exceptional and unconventional one. Article 456 of the Civil Code of option has been considered as one of the cases of the dissolution of the necessary contracts and has not been included in the law of the law. Therefore, the issue of the flow and absence of option in the authorized contract is not much investigated. The reason is that the well-known jurisprudents have rejected the option flow in an acceptable contract, which is contrary to the rules governing the contract. This group of jurisprudents has stated that: according to the rules governing the contract, the flow of option in this contract is contrary to the principle, since the permit for termination is permissible in the nature of the contract and does not require cucumber. But the promise against the jurisprudents is that the cucumbers in this contract are regarded as the proper contracts.The purpose of this article is to investigate the effects of bayatars in the works and their works, which can be analyzed by analytical-descriptive methods and by investigating jurisprudential sources and the views of jurists in the existing sources, which ultimately concludes that the use of bouquets In an acceptable contract, not only does not have a legal ban, but it can also have legal and legal effects, and this is the most important goal of the research.}, keywords = {Derogation,Barnacles,Termination}, title_fa = {اعمال خیارات در عقود جایز و آثارآن}, abstract_fa = {براساس اصل لزوم درقراردادها، امکان فسخ عقد امری استثنایی و خلاف قاعده است. درماده 456 قانون مدنی خیار به عنوان یکی از موارد انحلال عقود لازم به شمار آمده وتسری آن به عقود جایز درقانون عنوان نشده است، به همین خاطر مسئله جریان و عدم جریان خیار در عقود جایز، چندان مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است. دلیل، این امر آن است که قول مشهور فقیهان جریان خیار را در عقود جایز رد کرده و آن را برخلاف قواعد حاکم بر عقود جایز دانسته‌اند. این گروه از فقهیان تصریح نموده‌اندکه: طبق قواعد حاکم بر عقود جایز، جریان خیار در این عقود برخلاف اصل است چرا که جواز فسخ در ماهیت عقود جایز نهفته است و نیازی به خیار در آن دیده نمی‌شود. ولی قول مقابل فقهیان جریان خیار در این عقود را مانندعقود لازم صحیح تلقی کرده‌اند. هدف از این مقاله این است که اعمال خیارات در عقودجایز وآثار آن بررسی شود که با روش تحلیلی _ توصیفی و با تحقیق وکاوش در منابع فقهی و نظرات حقوقدانان در منابع موجود موضوع بررسی شود که نهایتاً چنین نتیجه گرفته می‌شود که اعمال خیارات در عقود جایز نه تنها منع قانونی ندارد بلکه می‌تواند فایده وآثار حقوقی نیز داشته باشد و این مهّم‌ترین هدف اصلی تحقیق محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {خیارات,عقود جایز,فسخ}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61590.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61590_67515a1c617d9259a605b65cab8efcd6.pdf} } @article { author = {jafari, hossien and ahmadi moghaddam, fatemeh}, title = {Study opinions osulian in caes credit or discredit credulous}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {52-30}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.624}, abstract = {Credulous one of the important discussion considered in the certain that from long time credit credulous in between osulian had been difference.Famous osulian bliefto to the credit credulous, but somes osulian as kashef algheta does not accept famous opinion and denied credit credulous and some osulian as saheb fosol selected middle opinionIn the present article attempts to expression of concepts as credulous, credit… to descriptive- analytical- critical study to expression opinions an principle of osulian to present correct opinionsAnalysisin in comments and argument of osulians are achieve that must be separated between discovery certainty and thematic certainty with explanation that if meaning of kashef algheta from lack of credit be thematic certainty is accept idea kashef algheta otherwise not accepted.certainty and thematic certainty with explanation that if meaning of kashef algheta from lack of credit be thematic certainty is accept idea kashef algheta otherwise not accepted.}, keywords = {credulous,credit (Authority) discovery,inherent,discovery certainty,thematic certainty}, title_fa = {واکاوی آرای اصولیان معاصر در مورد حجیت و عدم حجیت قطع قطاع}, abstract_fa = {قطع قطاع یکی از مباحث مهم قطع به شمار می‌رود که از دیر‌باز حجیت آن بین دانشیان علم اصول مورد اختلاف واقع شده است. مشهور دانشیان علم اصول به حجیت قطع قطاع باورمندند، لیکن برخی مانند کاشف الغطاء نظر مشهور را برنتابیده و به عدم حجیت آن باورمند است. در این میان برخی مانند صاحب فصول قول به تفصیل را برگزیده است.در نوشتار حاضر سعی بر این است که ضمن تببین مفاهیمی هم چون قطع قطاع، حجیت، ذاتی، قطع طریقی و موضوعی و انواع آن، با مطالعه‌ ای توصیفی – تحلیلی و انتقادی در گزارش آرای دانشیان علم اصول و مبانی آنان، قول برگزیده و صواب ارائه گردد.دقت و بررسی در آرای و دلایل دانشیان علم اصول به دست می‌دهد که در بحث قطع قطاع باید بین قطع طریقی و قطع موضوعی تفکیک قائل شد؛ با این بیان که اگر مراد کاشف الغطا از عدم حجیت قطع قطاع در قطع موضوعی باشد، این سخن قابل پذیرش است. لیکن اگر مراد وی از آن، در قطع طریقی باشد، قابل پذیرش نیست؛ زیرا از منظر عقل تفاوتی بین مقدمات متعارف و غیر متعارف قطع نیست.}, keywords_fa = {قطع قطاع,حجیت و طریقیت,ذاتی,قطع طریقی,قطع موضوعی}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61795.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61795_711b76a49c5281160f8def453a90b7a8.pdf} } @article { author = {naghshbandi, navid}, title = {The meant and functions of mind in the Principles of Sunni jurisprudence}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {71-53}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.323}, abstract = {An important and challenging issue from the beginning of the history of Ijtihad is the role of mind in the inference of religious judgments. Some scholars in the Sunni have been able to find a useful role for it, far from excessive and worthless among the advocates and opponents, the maximal and minimal role of mind in the process of inference and Use mind as a useful tool without putting up an independent part for it in their books and discussions. Different roles of mind cannot be denied in the inference and understanding of religious purposes and religious comparison, although it has never been given free decision-making. This research is conducted analytically using library resources to review the role of reason in ijtihad based on the principles of Sunni jurisprudence and the result is that the greatest role of mind is in identifying the main being and understanding the general goals of the religion and comparative works and the implementation of religious laws within the community.}, keywords = {Deduction,Principles of jurisprudence in the Sunni people,mind}, title_fa = {مدلول عقل و کارکردهای آن در اصول فقه اهل سنت}, abstract_fa = {از ابتدای تاریخ اجتهاد، نقش عقل در استنباط احکام، موضوعی چالش برانگیز بوده و هست. در میان موافقان و مخالفانِ نقش عقل در فرآیند استنباط، برخی از علمای اصولی اهل سنت توانسته‌اند به دور از افراط و تفریط، نقشی کاربردی برای آن بیابند و بدون عنوان کردن بخشی مستقل برای آن در کتب و مباحث خود، از آن به عنوان ابزاری مفید استفاده کنند. در کشاکش نقش حداقلی یا حداکثری عقل، گرچه هیچگاه به عقل آزادی تصمیمگیری داده نشده است؛ اما نقش آن در به کاربردن کتاب و سنت و اجماع و قیاس شرعی و غیره قابل انکار نیست. این تحقیق به صورت تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بازخوانی نقش عقل در اصول فقه اهل سنت در اجتهاد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که بیشترین نقش عقل، در تشخیص برائت اصلی و فهم مقاصد کلی تشریع و عملیات قیاس و تطبیق احکام در جامعه است.}, keywords_fa = {استنباط,اصول فقه اهل سنت,عقل}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61796.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61796_c4c0df791028819c5ceb95c0bd079da6.pdf} } @article { author = {hosseini, seyed mohammad amin and narimanpour, mahdi}, title = {( Investigating the criminology of disclosure of genetic data )}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {93-72}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {}, abstract = {Abstract"Gene" is one of the most special physical characteristics of individuals and "genetic data" is one of the scientific achievements of the modern age that includes the study of human stem cells and is very important today and in the detection and treatment of disease, identification, crime And many other things help the community. It is also used to make biological weapons and to kill and modify human stem cells. This research, which has been done by analytical-descriptive method, has examined the jurisprudential rules of stealing genetic information. In this study, while expressing the importance of genetic information, theft of genetic information is criminalized and according to the quality and purposes of theft, one of the provisions of theft and espionage can be applied to this crime. Other categories of crime, including moharebeh and corruption on earth, are not applicable to the theft of genetic information due to criticism.}, keywords = {theft,genetics,espionage,moharebeh,corruption on earth}, title_fa = {بررسی جرم انگاری افشای داده های ژنتیکی}, abstract_fa = {چکیده«ژن» یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های جسمی افراد است و «داده‌های ژنتیکی» ازجمله دستاوردهای علمی عصر جدید است که مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی انسان را شامل می‌شود. داده های ژنتیکی کاربردهای فراوانی دارد؛ این کاربردها گاهی در جهات مثبت است، همچون کشف و درمان بیماری، تشخیص هویت، کشف جرائم و بسیاری موارد دیگر که به جامعه کمک می‌کند؛ گاهی در جهات منفی است، همچون ساخت تسلیحات بیولوژیکی و نسل‌کشی و تغییر در سلول‌های بنیادی انسان‌ها و سایر مواردی که مفسده انگیز است.این تحقیق که به روش تحلیلی – توصیفی انجام شده است، به بررسی احکام فقهی افشای اطلاعات ژنتیکی پرداخته است. باتوجه به اینکه افشای اطلاعات ژنتیکی از اعمالی است که ذاتاً و اقتضائاً ذی المفسده نیست، لذا جرم تلقی نمی شود، بلکه درصورتی که در جهات منفی به کاربسته شود، جرم انگاری می شود. باتوجه به کیفیت و اهداف افشاء، می توان یکی از احکام سرقت و جاسوسی را بر این جرم تطبیق داد. سایر عناوین جرم ازجمله محاربه و افساد فی الارض باتوجه به نقدهای وارد شده، قابل انطباق بر افشای اطلاعات ژنتیکی نیست.}, keywords_fa = {سرقت,ژنتیک,جاسوسی,محاربه,افساد فی الارض}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61975.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61975_e0b5e6af87bb56af0a2d76aed8c798de.pdf} } @article { author = {rajaei, fatemeh and آیتی, زهرا}, title = {بررسی شرط عدم تمکین و ضمانت اجرای آن در فقه مذاهب خمسه}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {119-94}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.494}, abstract = {زوجین بعد از نکاح وظایف متقابلی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند که از جمله ی آنها تمکین است . تمکین در اصطلاح فقها عبارت است از اینکه زوجه برای اطاعت از استمتاعات جنسی زوج همیشه آمادگی داشته باشد .یکی از مسائل پیرامون بحث تمکین در عقد نکاح ؛ درج شرط خلاف آن در ضمن عقد نکاح می باشد . بعضی از فقها تمکین را مقتضای ذات و درج شرط خلاف آن را باطل و برخی آن را مقتضای اطلاق عقد و درج شرط خلاف آن را صحیح می دانند .در این نوشتار افزون برشناخت مفاهیم تمکین، مقتضا و شرط به بررسی صحت و عدم صحت شرط عدم تمکین در ضمن عقد نکاح و نیز بیان ضمانت اجرای آن از دیدگاه فریقین پرداخته شده است .حاصل بررسی موضوع آن است که در فقه امامیه تمکین در ذات عقد نکاح لحاظ نشده است، بلکه از آثار ظاهری و اساسی نکاح محسوب می شود. پس از بیان و بررسی قول موافقین و مخالفین، دیدگاه تحدید و تقیید شرط در ضمن عقد پذیرفته شد ؛ چرا که فعلیت و حلیت استمتاع در این دیدگاه تحقق یافته است و زوج به اختیار، حق خود را تا مرتبه ای تنزل داده است و در فقه اهل سنت تمکین مقتضای عقد است و شرط خلاف آن به علت مخالفت با مقتضای عقد، به اتفاق باطل اعلام شده است .}, keywords = {تمکین,شرط عدم تمکین,مقتضای عقد نکاح,امامیه,اهل سنت}, title_fa = {بررسی شرط عدم تمکین و ضمانت اجرای آن در فقه مذاهب خمسه}, abstract_fa = {زوجین بعد از نکاح وظایف متقابلی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند که از جمله ی آنها تمکین است . تمکین در اصطلاح فقها عبارت است از اینکه زوجه برای اطاعت از استمتاعات جنسی زوج همیشه آمادگی داشته باشد .یکی از مسائل پیرامون بحث تمکین در عقد نکاح ؛ درج شرط خلاف آن در ضمن عقد نکاح می باشد . بعضی از فقها تمکین را مقتضای ذات و درج شرط خلاف آن را باطل و برخی آن را مقتضای اطلاق عقد و درج شرط خلاف آن را صحیح می دانند .در این نوشتار افزون برشناخت مفاهیم تمکین، مقتضا و شرط به بررسی صحت و عدم صحت شرط عدم تمکین در ضمن عقد نکاح و نیز بیان ضمانت اجرای آن از دیدگاه فریقین پرداخته شده است .حاصل بررسی موضوع آن است که در فقه امامیه تمکین در ذات عقد نکاح لحاظ نشده است، بلکه از آثار ظاهری و اساسی نکاح محسوب می شود. پس از بیان و بررسی قول موافقین و مخالفین، دیدگاه تحدید و تقیید شرط در ضمن عقد پذیرفته شد ؛ چرا که فعلیت و حلیت استمتاع در این دیدگاه تحقق یافته است و زوج به اختیار، حق خود را تا مرتبه ای تنزل داده است و در فقه اهل سنت تمکین مقتضای عقد است و شرط خلاف آن به علت مخالفت با مقتضای عقد، به اتفاق باطل اعلام شده است .}, keywords_fa = {تمکین,شرط عدم تمکین,مقتضای عقد نکاح,امامیه,اهل سنت}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61831.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61831_843db98bf30fe1f7f83b3446d1ee95fe.pdf} } @article { author = {najmadin jamil, Omid}, title = {The jurisprudence of Sheikh Al-Mulla Khalil Al-Saarty through his book: “The Crop of Talents, Shoes in the Characteristics and Characteristics of Ahmadiyyat”}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {157-120}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.723}, abstract = {A prominent, well-known scholar in science and piety, Mullah Khalil Siirti has more than forty works in intellectual and transmitted science. His publications are characterized mainly by sincerity, sacrifice, coherence, and scientific firmness, which he has pursued to serve his religion, fellowmen, and land. Scientifically, his works indicate his extensive knowledge, prosperity, and rigor in the area of jurisprudence. The present research seeks to cast light on the scientific position of this erudite scholar in this area of science and his methods of application of different branches of science to be able to adopt accurate juridical attitudes, correct judgments, and profound perspectives with regard to issues in Islamic jurisprudence. For this purpose, his views and thoughts are extracted from his book Mahsul al-Mawahib al-Ahdiyah fi al-Khasais wa al-Shamail al-Ahmadiyah, recently authored to enumerate the Islamic Prophet’s (PBUH) virtues and merit. It should be noted that Siirti’s mastery over different branches of science has led him to address a range of issues from various disciplines in his statement of scientific points in the book. Another significant aspect of the book involves the expression of views on different topics based on jurisprudence, included here and there to further the reader’s benefit and indicate the high position of Islamic law and jurisprudence. The present descriptive-analytical research seeks to reveal Sheikh Siirti’s position in jurisprudence. For that purpose, discussion is made along three lines: his preferences in application of jurisprudence to different areas, his methods of assessment and criticism of the perspectives in jurisprudence, and his collection of contrastive religious text referred to on the Prophet’s practices with scientific aspects and jurisprudence approaches. Furthermore, his attitudes toward and precise accounts of different issues concerning jurisprudence are addressed here to clarify his position in the presentation of the principles of jurisprudence and fundamental issues therein.}, keywords = {Mullah Khalil Siirti,Islamic Jurisprudence,Shamail al-Nabawiyah,Mahsul al-Mawahib al-Ahdiyah}, title_fa = {شاخصه‌های فقه ملا خلیل سعرتی از خلال کتاب «محصول المواهب الأحدیة فی الخصائص و الشمائل الأحمدیة»}, abstract_fa = {ملا خلیل سعرتی از دانشمندان برجسته و مشهور در عرصه علم و تقوی است که دارای آثار علمی متعددی در علوم عقلی و نقلی می‌باشد آثار وی در علوم مختلف بیش از چهل تألیف است. از شاخصه‌های اصلی تألیفات وی می‌توان به مواردی چون: اخلاص، ازخودگذشتگی، انسجام و اتقان علمی در راستای خدمت به دین و همنوعان و سرزمینش یاد کرد. از حیث علمی نیز آثار وی بیانگر گستره علم و یافته و نکته سنجی وی در زمینه فقه می باشد. پژوهش حاضر در صدد آشکار ساختن جایگاه علمی این عالم فرزانه در این زمینه علمی و چگونگی به‌کارگیری علوم مختلف در راه رسیدن به فتوای دقیق و حکم صحیح و نگاه عمیق به مسائل فقه اسلامی از لابه لای آراء و اندیشه‌های وی در کتاب «محصول المواهب الأحدیة فی الخصائص و الشمائل الأحمدیة» است که کتاب اخیر را در بیان خصائص و شمائل پیامبر(ص) تحریر نموده است. لازم به ذکر است که تسلط او بر علوم مختلف موجب شده تا در بیان نکات علمی در این کتاب، به مسائل مختلفی از علوم گوناگون اشاره کند. بیان آراء فقهی در مسائل مختلف از جنبه‌های بارز این کتاب است که نویسنده برای استفاده بیشتر خوانندگان و بیان جایگاه والای شریعت و فقه در میان مطالب کتاب بیان کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی در صدد آن است که جایگاه فقهی شیخ سعرتی را آشکار سازد و برای رسیدن به این هدف، بحث در سه محور، بیان می‌شود: ترحیجات فقهی وی در زمینه‌های مختلف، چگونگی ارزیابی و نقد دیدگاه‌های فقهی، جمع متون شرعی متعارض ذکر شده در سنت نبوی که دارای جنبه عملی و رویکرد فقهی می‌باشد. علاوه بر این‌ها، به دیدگاه‌ها و توضیحات دقیق وی در مسائل مختلف فقهی اشاره شده است تا جایگاه وی در بیان علم اصول و بیان مسائل اصولی نیز مشخص شود و در پایان شیوه انطباق چارچوب‌های فقهی بر مسائل مستحدث و مسائل فقهی مختلف بیان گردد.}, keywords_fa = {ملا خلیل سعرتی,فقه اسلامی,«الشمائل النبویة»,«محصول المواهب الأحدیة»}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61925.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61925_8c6c57c0be5cfa86ca9e99c3c00276cc.pdf} } @article { author = {amini, mohammad azad}, title = {Economic security from the perspective of the purposes of Sharia}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {184-158}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.867}, abstract = {Original ArticleEconomic security from the perspective of the purposes of ShariaMuhammadAzad Amini AbstractBackground and Aim: Economic security is one of the most important and necessary parts of security in the purposes of Sharia because it has a direct impact on the overall structure of security and provides welfare and financial establishment of human and country, is affected by external economic crises in all areas.Many studies have been done on the importance of economic security and its threatening phenomena, but its dimensions and meaning have not been considered from the perspective of the purposes of Sharia due to its non-emergence during the heyday of Islamic jurisprudence, However, what is the status and nature of economic security from the point of view of the purposes of Sharia? And how can it be used in the direction of situational rulings and jurisprudential interpretations?Materials and Methods: In this article, which has been prepared by descriptive and analytical method, an attempt has been made to explain this issue to the angles and aspects according to the Shari'a ruling and the situation and conditions of individuals and society.Conclusion: The resources and criteria created for the realization of economic security must be such that each individual in the economic system achieves his economic needs and justice is formed in the distribution and achievement of the rights of each individual.The evolution of economic security with the business situation of the people must move in a balanced way and the government, by careful and research, to distinguish between things that are essential, necessary and desirable in disrupting economic security.Keyword: purposes. Sharia. Economy. Economic Security.}, keywords = {purposes,sharia,Economy,Economic security}, title_fa = {امنیت اقتصادی از دیدگاه مقاصد شریعت}, abstract_fa = {امنیت اقتصادی از دیدگاه مقاصد شریعتمحمد آزاد امینی چکیده:زمینه و هدف: امنیت اقتصادی از مهم‌ترین بخش‌های امنیتی و ضروری‌ترین آن‌ها در مقاصد شریعت به شمار می‌رود چراکه بازتاب مستقیمی بر ساختار کل امنیت دارد و تأمین‌کننده رفاه و استقرار مالی انسان و کشور، از بحران‌های اقتصادی خارجی تأثیرگذار در تمامی زمینه‌ها است، بررسی و مطالعات بسیاری در میزان اهمیت امنیت اقتصادی و پدیده‌های تهدیدکننده آن به‌عمل‌آمده است اما ابعاد و مفهوم آن از دیدگاه مقاصد شریعت به خاطر عدم پیدایش آن در دوران شکوفایی فقه اسلامی موردتوجه قرار نگرفته است با این وصف جایگاه و چیستی امنیت اقتصادی از دیدگاه مقاصد شریعت به چه صورت است؟ و چگونه می‌توان از آن در جهت احکام وضعی و برداشت‌های فقهی بهره‌مند شد؟مواد و روش‌ها: در این مقاله -که به روش توصیفی، تحلیلی تهیه‌شده- سعی بر آن بوده تا ضمن تبیین این مسئله به زوایا و جوانب بنا بر حکم شرعی و وضعیت و شرایط افراد و جامعه مورد بررسی و کاوش قرار گیرد.نتیجه‌گیری: منابع و ضوابط ایجادشده برای تحقق زمینه‌های امنیت اقتصادی باید به‌گونه‌ای باشد که هر فرد در آن سیستم اقتصادی به نیازهای اقتصادی‌اش دست یابد و عدالت در توزیع و دستیابی به حقوق هر فرد شکل گیرد.تکامل امنیت اقتصادی با وضعیت کسب‌وکار مردم باید به شکلی متوازن درحرکت باشد و دولت با بررسی‌های دقیق و پژوهشی را به نسبت نیازهای ضروری و حاجی و تحسینی را در اختلال به امنیت اقتصادی تفکیک کند.کلیدواژه‌ها: مقاصد، شریعت، اقتصاد، امنیت اقتصادی}, keywords_fa = {مقاصد,شریعت,اقتصاد,امنیت اقتصادی}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61832.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61832_dc75d93a30739b6794404036a8a29932.pdf} } @article { author = {Usefinejad, Saman}, title = {The concept of SHABAH in the principled thought of Sunni jurisprudential religions}, journal = {Comparative Studies on the Schools of Jurisprudence and its Principles}, volume = {3}, number = {2}, pages = {223-185}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {4407-2676}, eissn = {3041-8682}, doi = {https://doi.org/10.34785/J016.2021.857}, abstract = {1184 / 5000Translation resultsFor principled analogy, different divisions have been presented by fundamentalists according to different credentials, but without a doubt, the most important credit according to which principled analogy has been considered has been based on the "comprehensive" strength of analogy, which according to its intensity and weakness is divided into two types. And "pseudo" is divided; The reason, which is the strongest comprehensive form of principles, is the same as the principal reason of the principle (principle against) that all those who believe in the authority of analogy have had a majority on the authority of analogy based on the cause of analogy, but on the contrary on the analogy based on "doubt" Many opinions have reached the level of absolute agreement and disagreement; From the point of view of the fundamentalists, "pseudo" is a description such as the objections in the heart of the subject of the Shari'a ruling, which has the potential to be the basis of principled analogy; Regardless of the true nature of the pseudo-description, what is very noteworthy are the many differences that have arisen over the inference of the pseudo-description; This disagreement has been so severe that it has turned the quasi into such a confusing concept that it has become almost impossible to provide a single definition that can be comprehensive of all existing views on the subject. In view of this issue and also the important position that analogy plays in the development of Shari'a rulings, it will be necessary to pay close attention to the concept of pseudo-Sunni principles so that its principled function can be accurately identified and clarified.}, keywords = {Pseudo,quasi-analogy,analogy of overcoming similarity,formal similarity,legal similarity}, title_fa = {مفهوم شبه در اندیشه اصولی مذاهب فقهی اهل سنت}, abstract_fa = {برای قیاس اصولی حسب اعتباریات گوناگون تقسیمات مختلفی توسط اصولیان ارائه شده است اما بی تردید مهم‌ترین اعتباری که مطابق آن قیاس اصولی مورد توجه قرار گرفته است بر مبنای قوت « جامع » قیاس بوده است که حسب شدت و ضعف آن به دو قسم « علت » و « شبه » تقسیم شده است؛ علت که قوی ترین قسم جامع اصولی است همان علت اصولی حکم اصل (مقیس علیه) است که همه قائلان به حجیت قیاس بر سر حجیت قیاس مبتنی بر علت اتفاق نظری اکثری داشته‌اند اما در نقطه مقابل بر سر قیاس مبتنی بر « شَبَه » اختلاف نظرهای فراوانی تا سر حد موافقت و مخالفت مطلق قرار گرفته است؛ از منظر اصولیان «شبه» وصفی است از قبیل عرضیات موجود در بطن موضوع حکم شرعی که قابلیت آن را دارد مبنای قیاس اصولی واقع شود؛ فارغ از ماهیت حقیقی وصف شبهی آنچه بسیار شایان توجه است اختلافات فراوانی است که بر سر استنباط وصف شبهی شکل گرفته است؛ این اختلاف نظرها به قدری شدید بوده است که شبه را به آنچنان مفهومی غامض تبدیل نموده است که ارائه تعریف واحدی که بتواند جامع همه دیدگاه های موجود در این خصوص باشد را تقریبا غیر ممکن ساخته است. با عنایت به این مسئله و نیز جایگاه مهمی که قیاس در باب توسعه احکام شرعی ایفاء میکند ضروری خواهد بود که مفهوم شبه از منظر اصولیان اهل سنت مورد توجه عمیق قرار گیرد تا بدین وسیله کارکرد اصولی آن به صورت دقیق معلوم و آشکار گردد.}, keywords_fa = {شبه,قیاس الشبه,قیاس غلبه الأشباه,شباهت صوری,شباهت حکمی}, url = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61835.html}, eprint = {https://mfu.uok.ac.ir/article_61835_7d6aa60912aa34c5e44ef7d6831b0304.pdf} }