per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
15
1
https://www.doi.org/10.34785/J016.2018.886
61029
Original Article
جرمانگاری و مجازات قاچاق کالا و ارز در فقه مذاهب اربعه و قانون با تاکید بر قاعده تعزیر
Criminalization and punishment of smuggling goods and the currency in the jurisprudence of four Sunni religions and law with emphasis on the principle of ta;zir
فرزاد پارسا
farzad4083@gmail.com
1
وریا حفیدی
vhafidi@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و حقوق شافعی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
استادیار گروه فقه و حقوق شافعی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
قاچاق کالا از جرایمی است که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته و با پدیدار شدن مرزهای سیاسی مفهوم و رویکرد نوینی پیدا کرده است. قاچاق در متون فقهی، به عنوان جرم مورد بررسی قرار نگرفته؛ اما با استناد به مبانی فقهی و آثار و تبعات آن، می توان به جرمانگاری آن پرداخت. قاعده «کل معصیة لیس فیها حد مقدر، فــفیها التعزیر» بیانگر آن است که جرایم و معاصی فاقد حد شرعی، مستوجب تعزیر هستند. «تعزیر» مجازاتی است که تعیین نوع و مصداق آن تحت شرایط خاص به حاکم واگذار شده است. در قوانین جمهوری اسلامی ایران، قاچاق کالا و ارز جرم انگاشته شده است و مجازات تعزیری چون: شلاق، حبس، تعلیق و جریمه نقدی برای برخورد با مجرمان در نظر گرفته شده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی، به جرم انگاری قاچاق کالا وارز و بیان رابطه قاعده فقهی مذکور با موضوع قاچاق کالا و ارز میپردازد.
One of the crime that has long existed in human societies is smuggling and it has found a new concept and approach with the advent of political boundaries. Smuggling has not been investigated as a crime in jurisprudential texts. Of course, it can be criminalized by referring to the principles of jurisprudence and its consequences. This principle «کل معصیة لیس فیها حد مقدر، ففیها التعزیز»Every mite has no estimated limit, so it has discretionary punishments) shows that sins and offenses that are not punishable by religious law are discretionary punishments (ta;zir). If the determination of the type of punishment and its effects has been assigned to the ruler under certain conditions, it is called discretionary punishments (ta;zir). In the law;s of the Islamic Republic of Iran smuggling of goods and the currency is known as a crime and has been punished by such sanctions as: whipping, imprisonment, staying away, and payment of money for intended to deal with criminals. This paper uses the description-analysis method to illustrate the relationship between the jurisprudential principle cited above and the crime of smuggling goods and currency.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61029_db120dedc6e984f8d3b9c846d51721fa.pdf
قواعد فقه
قاچاق
کالا
ارز
تعزیر
Key words: The rules of jurisprudence
smuggling goods
currency
Ta
zir
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
30
16
https://doi.org/10.34785/J016.2018.319
61141
Original Article
مطالعه نقش جهتگیری مذهبی در سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه
Examining the Role of Religious Orientation in the Mental Health of High School Students
نعمت الله عزیزی
n.azizi@uok.ac.ir
1
جواد سلیمانی
j.soleimani@gmail.com
2
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور.
در سالهای اخیر تعداد روزافزونی از پژوهشگران به تحلیل نقش و کارکردهای تربیتی دین و جهتگیریهای مذهبی در تقویت ابعاد روانشناختی دانش آموزان اهتمام داشته و تلاش کردهاند تا رابطه متغیر جهتگیری مذهبی را با مفاهیم اخلاقی در لایههای مختلف جامعه مورد بررسی قرار میدهند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه است. بنابراین به عنوان یک مطالعه توصیفی- پیمایشی با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 248 نفر از دانش آموزان دختر و مقطع متوسطه به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز با بهرهگیری از دو آزمون جهتگیری مذهبی آلپورت ، پرسشنامه سلامت عمومی جمع آوری شد. در تحلیل دادهها علاوه بر آمارههای توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t بهره گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بین مذهب یا مذهبی بودن و سلامت روانی رابطهای مستقیم وجود دارد. هر چه جهتگیری مذهبی درونیتر میشود، سلامت روانی بالاتر میرود. هر چه جهتگیری فرد در زمینه مذهبی بیرونیتر میشود احساس خستگی و نشانههای بدنی نیز بیشتر میشود
In recent years, increasing numbers of researchers have been studying the role and functions of religious education and religious orientations in strengthening students' psychological dimensions and have tried to study the relationship between religious orientation and ethical concepts in different layers of society. Therefore, this study aims to investigate the relationship between religious orientation and mental health of high school students. So, as a descriptive-survey study, 248 female and high school students were selected as a sample group using multistage cluster sampling. The data were collected using Allport’s Religious Orientation Scale (ROS), General Health Questionnaire (GHQ). In addition to descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and t test were used for data analysis. The results of this study showed that there is a direct relationship between religion or religious beliefs and mental health. The findings have also revealed that the more internal religious orientation will lead to the higher the mental health. This is while the greater the orientation of the individual in the field of religious externality will be resulted in the greater the feeling of fatigue and physical symptoms.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61141_24085e5c5ad684c0b2152a45aed152d9.pdf
کلید واژه: جهتگیری مذهبی
بهداشت روان
دانشآموز
دوره متوسطه
Key words: Religious Orientation
mental health
Students
Secondary Education
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
49
31
https://doi.org/10.34785/J016.2018.172
61031
Original Article
حمایت از حقوق اقلیتها با توسل به رهیافت شهروندی چندفرهنگی
Protecting the rights of minorities by appeal to a multicultural citizenship approach
جوانمیر عبدالهی
makvan_99@yahoo.com
1
عباد روحی
e.rouhi@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
در جهان کمتر دولتی را میتوان یافت که دارای ساخت تک فرهنگی باشد و در بیشتر موارد یک فرهنگ به عنوان فرهنگ غالب و رسمی در این دولتها از جانب حکومت مرکزی مورد حمایت بوده و رسمیت مییابد. چنین رویکردی به نارضایتی گروههای فرهنگی مختلف در این ساختهای تک فرهنگی رسمی انجامیده است. گروههای مختلفی که در این وضعیت قرار گرفتهاند اغلب با توسل به ادبیات حقوق بشری و یا حقوق اقلیتها به مطالبه حقوق خود میپردازند. تعدادی از نظریه پردازان برای حل این مشکل نظریه «شهروند برابر» را ارائه کردهاند. در این میان تعدادی نیز با ارائه نظریه «شهروندی متفاوت» و یا «شهروندی چند فرهنگی» و گاهی نیز «چندفرهنگ گرایی» در حوزه حقوق اقلیتها و حقوق شهروندی به ارائه راهکاری برای مطالبه حقوق گروههای فرهنگی و اقلیتها پرداختهاند. در این میان نظریات اندیشمندانی مانند ویل کیملیکا و ایریس ماریون یانگ حائز اهمیت و توجه ویژه است. آیات قرانی و منابع حقوق اسلامی نیز در این راستا دارای مقررات ویژهای بوده و به نظر میرسد رویکرد شهروند متفاوت را در کنار شهروند برابر مورد تأیید قرار میدهند. این مقاله با به چالش کشیدن نظریههای کلاسیک حقوق شهروندی و «شهروند برابر» در پرتو نظریه «شهروندی چندفرهنگی» و «شهروند متفاوت» اندیشمندان فوقالذکر و تعدادی از آیات قرآن کریم، به ارائه چهارچوبی نو برای مطالبه حقوق اقلیتها و حل مشکل آنان در کشورهای دارای موزاییک اقوام، ملیتها، فرهنگها و هویتهای متفاوت تحت عنوان هر گونه گروه اقلیتی میپردازد و درصدد ارایهی مدلی موافق و همخوان با کشورهای چند فرهنگی جهت زندگی.
- There are a few government in the world which have a united culture. Generally, one culture as an official and dominant culture is supported by the central government and recognized. Such an approach results the discontent of other cultural groups. Different groups who are in such a situation, often claim their rights by human rights literature or minority rights. A number of theorists have proposed an “equal citizen” theory to solve this problem. The other ones also, have provided a solution to claim the rights of cultural groups and minority by presentation the theory of a “different citizenship’’ or “multicultural citizenship’’ and sometimes ‘’tended multicultural’’ in the area of minority rights and citizen rights. Among these theories, the theories of thinkers such as Will Kymlicka and Irish Marion Yang are significant. .Qur’anic verses and Islamic law sources have special rules hereof, and they seem to confirm the approach of a different citizen with equal citizen. This article seeks to challenge the classical theories of citizenship rights on the basis of "equal citizen" and on the basis of the theory of "multicultural citizenship" and "different citizens" of the abovementioned scholars and a number of Qur’anic verses and affected by the aforementioned theory, provides a new framework for claiming minority rights and solving their problems in countries with mosaics of ethnic, national, cultural and different identities. And seeks to provide a model that is consistent with and compatible with multicultural countries to peaceful living with admission of different the other one.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61031_c759989d49e870ff1ab18e553ca5553a.pdf
واژگان کلیدی: حقوق اقلیتها
حقوق شهروندی
چند فرهنگ گرایی
شهروند متفاوت
تنوع فرهنگی
Keywords: Minority rights
Citizenship rights
Multiculturalism
Different citizen
Cultural diversity
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
66
50
https://doi.org/10.34785/J016.2018.971
61033
Original Article
واکاوی اصل«سلامت مبیع» در فقه امامیه و حقوق ایران با تأکید بر حقوق مصرف کنندگان کالا
Analysis on principle of "integrity of goods" in Imamie jurisprudence and Iranian law
Emphasis on rights of consumer
اقبال علی میرزائی
e.alimirzaei@uok.ac.ir
1
علی خالدی
alikhaledi50@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
کانون وکلای اصفهان
یکی از مهمترین حقوق مصرفکننده در برابر فروشندگان کالاها، حق فسخ معامله یا اخذ ارش در صورت معیوب بودن مبیع است. چنانچه مبیع کلّی فیالذّمه باشد وآنچه تسلیم شده معیوب درآید، اختیار تعویض آن برای مشتری وجود دارد. هم چنین، در صورتی که بهواسطۀ کالای معیوب، خسارتی به مصرفکننده وارد شود، زیان دیده حق مطالبة خسارت دارد و اعمال حق مزبور فرع بر اثبات عیب است. به همین جهت، اهمیت موضوع اثبات عیب مبیع آشکار میشود. درحقوق مدنی ایران، به تبعیت از فقه امامیه، مبیع به هنگام عقد سالم فرض میشود و به این ترتیب، اصل بر سلامت مبیع از عیب و نقیصه( =اصاله الصحه المبیع) است. بنابراین، در صورت اختلاف بایع و مشتری، اصل مزبور اقتضاء دارد که مشتری مدعی و فروشنده منکر باشد. درنتیجه، مشتری باید وجود عیب مبیع بههنگام عقد و انتساب آن به بایع را ثابت کند؛وگرنه علیه او حکم داده میشود. با وجود این، به نظر میرسد، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 1388به مقتضای نیازهای زمانه و هماهنگ با نظامهای حقوقی پیشرفته، گرایش به محدود کردن اصل سلامت مبیع دارد. و برای حمایت از مصرفکنندگان، امارة قانونی «عدم سلامت مبیع» را تأسیس کرده است. پس، بایع باید خلاف این اماره را ثابت کند تا از تعهد خود مبنی بر تحویل کالای سالم بریء الذمه شود.
One of the fundamental rights of consumers in relation to vendors of manufactured goods is the right to cancel a transaction or sue for exhibitory action, i.e. claim damages, in case the merchandise is defective. Therefore, in case the actual merchandise to be sold is not seen in a transaction (Kolli Felzammeh),and the supplied merchandise is proved to be defective, the customer is entitled to a replacement. Moreover, if the defective merchandise or service causes a harm to the consumer because of the said defect, the injured party is entitled to ask for compensation. Such a legal action would of course be contingent upon proof of defect. In the Iranian Civil Law, based on Imamie School, the merchandise is assumed to be in a condition of integrity at the time of the agreement. In case of a conflict, this principle requires the customer to be the claimant and the vendor to be the denier. Accordingly, the customer is required to prove that the merchandise was defective at the time of the agreement and that it belonged to the vendor. In line with contemporaneous situations and advanced legal systems, the Iranian Consumer Rights Protection Act (CRPA) of 2009 intends to restrict the Principle of Integrity of Merchandise. In the relationship between suppliers and Consumer; the contract does not presume the integrity of the merchandise. Rather, the statutory presumption is that the merchandise is defective, and it is the vendor who must prove the contrary, and the integrity of the merchandise.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61033_63a5ab77e4c2980294153029928df179.pdf
سلامت
کالا
اثبات
عیب
مصرفکننده
merchandise
proof
defect
integrity
consumers
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
84
67
https://doi.org/10.34785/J016.2018.376
61046
Original Article
نقد تطبیقی مفهوم خشیت در آیه 80 سوره کهف براساس ترجمه های فارسی و انگلیسی و آثار فقهی آن
A Comparative Review of Persian and English Translation of Verse 80 of Sura Kahf with an Emphasis on the Word “Khashiat” and its Jurisprudential Impacts
علی سلحشور
salahshoor110ac@yahoo.com
1
استادیار گروه معارف، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
ترجمه قرآن به زبانهای مختلف برای فهم معارف آن، مشروط به رعایت آداب ترجمه، لازم و مجاز است. برای ارائه ترجمه دقیق، آشنایی با دانشهای کلام، فقه، علوم قرآنی، تفسیر و ادبیات عرب و علوم ادبی و اسلامی دیگری ضروری است. از آنجا که بین ترجمه قرآن و احکام فقهی رابطه تنگاتنگ و متقابل وجود دارد، بایستی مترجم در گزینش الفاظ و یافتن واژگان و ترکیبات زبان مقصد، دقت داشته باشد و به بار مفهومی الفاظ توجه نماید تا بتواند هرچه بهتر مراد آیات را همانگونه که مقصود خداوند بوده است، منعکس کند. اشتراک لفظی یکی از شایعترین اسباب اجمال است. مترجم بایستی در معادل سازی واژگان مشترک لفظی با توجه به قرائن متصل، سیاق و قرائن لفظی برونبافت آیات، از بین چند معنای مشترک در لفظ، معنای صحیح را برگزیند. یکی از واژگان مشترک لفظی «خشیت» است که متبادر کننده دو معنای متضاد شک و یقین است. در صورت انتخاب واژگانی در ازاء واژه خشیت که تداعیگر معنای شک هستند، شائبههایی مانند عقاب پیش از ارتکاب جرم ـ که عقلا و شرعا قبیح است ـ ایجاد میشود. این پژوهش با بررسی و نقد 53 ترجمه فارسی و 10 ترجمه انگلیسی قرآن از آیه 80 سوره کهف که درباره تأویل قتل نوجوانی به دست حضرت خضر(ع) است، ضمن ذکر دیدگاه مفسران، نشان داده است که کدامیک از معانی خشیت در این آیه، صحیح است و اینکه اکثر مترجمان در ترجمه این واژه، دقت لازم را نداشتهاند.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61046_2427eb5f73922341255b69c335ab13e8.pdf
قرآن
ترجمه
خشیت
مشترک لفظی
فقه
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
99
85
https://doi.org/10.34785/J016.2018.994
61034
Original Article
"حکم بیع عینه در فقه مذاهب اسلامی"
Substance sale prescriptions among Islamic jurisprudence
سید فاضل رستمی
rostami1371.moh@gmail.com
1
سالم افسری
salem.afsari@yahoo.com
2
ابوبکر احمدی نوره
a1373.ahmadi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری گروه فقه شافعی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار گروه فقه و حقوق شافعی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
دانشجوی دکتری گروه فقه شافعی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
تعریف بیع عینه و صورت صحیح آن از مواضع اختلاف قفهای مذاهب است. دیدگاه جمهور در این باره، دارای شهرت بیشتری است که در آن بیع عینه به «بازخرید نقدی کالایی اطلاق می شود که شخص آن را با قیمت بیشتر و به صورت ومؤجّل فروخته و هنوز ثمن آن را دریافت نکرده» تعریف شده است. حنفیه، مالکیه و حنابله با استناد به احادیثی از سنت نبوی، استحسان و سدّ ذرایع، چنین معاملهای را باطل و غیر صحیح میدانند. آنان استدلال میکنند که معاملهی عینه، وسیلهای آشکار برای انجام رِبا است. لذا حکم به جوازِ آن به منزلهی گشودن راهی برای معاملات رِبوی است. امّا شافعیه، ظاهریه و امامیه با استناد به اصل جواز، برخی اخبار و آرای ائمّهی مذهب بیع عینه را جایز و بِلااشکال دانسته اند. اجماع، قیاس و ادلّهی عقلی نیز، از مستندات این گروه هستند. این پژوهش به منظور یافتن تعریفی قابل استناد و کامل، آراء دو گروه یاد شده و احکام مرتبط دیگری را که در متون فقهی یافت می شده است، مورد بررسی قرار داده و نهایتاً با توجّه به قوّت دلایل قایلین به جواز و همچنین اعتراضات محکم آنان به ادلّهی مورد استناد گروه مقابل، دیدگاه قایلین به جواز را موجّه و صحیح دانشته است.
True format and definition for “substance sale contract” is one of the discussions in Islamic jurisprudence. The majority of jurists say: “It is buying a substance cash, by the seller who sold the same thing loan and for a more price.” This definition is more popular between scholars. Hanafie, Malikies, Hanbalies, also consider such a transaction to be void and incorrect, based on prophetic traditions, Estehsaan (preference), and Sadd-uz-zaraye’ (blocking the means). They argue that this contract is a way to Riba (usury). Therefore it must not be allowed. From the other side, Shafe’ies, Zaheries and Shi’its believe that it has no juristic problems. They cite the original permissibility (Asl-ul-Ibaaha) and words received from the jurists and scholars. Ijma’ (consensus), Qiyas (analogy) and some logical evidences are their main sources for this. This article aims to finding out a perfect definition through the views of these two groups and other related rulings in jurisprudential texts. Finally it confirms the second opinion. Couse it have firm and strong reasons and additionally challenge the others well.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61034_cbdcaaa5efb3e1ddb754cfd9fce8b295.pdf
"بیع عینه"
"ربا"
"اجَل"
"سدّ ذریعه"
"تفاضل"
"Substance sale"
"Riba (usury)"
"Sadd-uz-zari’a (blocking the means)"
"Tafaazul (priority of price)"
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-21
1
1
126
100
https://doi.org/10.34785/J016.2019.745
61240
Original Article
دخالت موازین حقوق بشر در اصل حاکمیت اراده
Interference of human rights standards in party autonomy principle
علیرضا شریفی
alireza.sharify@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور، گروه حقوق، تهران، ایران
اصل حاکمیت اراده اصل مهم و اساسی در حقوق قراردادها میباشد و بر منبای این اصل اراده متعاملین بر تمامی جنبههای قرارداد حاکم میباشد مگر زمانی که یکی از محدودیتها شامل قوانین آمرِ، نظم عمومی و اخلاق حسنه باعث محدویت در اجرای قرارداد گردد؛ ولی چون موقعیت طرفین قراردادی به یک اندازه نمیباشد و نابرابری قراردادی احتمال دارد ، نمیتوان طرفین را با استناد به اصل حاکمیت اراده به حال خود رها ساخت و باید راهکاری برای ایجاد تعادل و برابری قراردادی ایجاد نمود. قانونگذار در مواردی قوانینی وضع نموده و در روابط قراردادی دخالت نموده تا تعادل در قرارداد را ایجاد نماید برای مثال قراردادهای اجباری راجع به اموراتی که منافع عمومی در آن دخیل هستند مقرر نموده است ولی این دخالت موردی قانونگذار نمیتواند تأمینکننده برابری در قرارداد و رفع عدم تعادل میان طرفین باشد، از طریق موازین حقوق بشر و دخالت آن در روابط خصوصی و قراردادی میتوان در این موارد عدم تعادل را به قرارداد بازگرداند که در این مقاله به روش تحلیلی- توصیفی به بررسی دخالت موازین حقوق بشر در حقوق قرارداد و چگونگی دخالت پرداختهایم و با استفاده از ابزارهای موجود در قلمروی حقوق قراردادی و تفسیر جدید از این ابزارها یا با تأسیس ابزارهایی جدید حقوق بشر را در قلمرو قرارداد اجرا مینمایم و از این طریق اصل حاکمیت اراده را در مواردی که رابطه نابرابر باشد به تعادل و برابری میرسانیم
Party autonomy principle is an important and crucial principle in contract law and according to this principle the wills of the dealersgoverns all aspects of the contract unless one of these limitations containing ordering rules, public order, and good deed, results in hindrance to the enforcement of the contract. However, since the parties to the contract are not of equal status and there may be contractual inequality, the parties cannot abandoned based on autonomy principleand a strategy should be provided for contractual balance and equality. In some cases, lawmakers have developed some rules and interfered in contract relations to make a balance in the contract, but this case interference of the lawmakers cannot cause equality in the contract and removing imbalance between the parties. Through human rights standardsand its interference in private and contractual relations, imbalance can be brought back to the contract. This paper is aimed at investigating the Interference of human rights standardsin contract law and the way it should be done.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61240_6771dbf95ce592274553a5f6547c7f39.pdf
حقوق بشر
حاکمیت اراده
قرارداد
حقوق خصوصی
قانون
human rights
in party autonomy
contract
parivat law
law
per
دانشگاه کردستان
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب
4407-2676
3041-8682
2019-02-20
1
1
138
127
https://doi.org/10.34785/J016.2019.957
61238
Original Article
بررسی تطبیقی حیله های فقهی در عقود
comparative of jurisprudence in cunning contrats
محمود ویسی
mahmoodvaisi@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی تهران
آیین اسلام همانند دیگر آیین های آسمانی برای تأمین مصالح حال و آینده ی بندگان وضع گردیده است. دلیل این سخن نیز آن است که وضع شریعت و وجود احکام معلّل فراوان در کتاب و سنت؛ گواه روشن تبعیت احکام از مصالح و مفاسد است. آنچه در این میان محل نزاع و اختلاف قرار می گیرد توانایی عقل در کشف این ملاکها و مصلحت ها و مفسده هاست.از طرفی تمام تصرفات انسان را می توان سلسله ای به هم پیوسته از حیله های هدفمند در مسیر جلب مصالح و دفع مضرات از خود دانست. بنابر این بررسی حیله های موجود از لحاظ شرعی و غیر شرعی بودنشان، از ضروریات عصر ما به شمار می رود. نوشتار حاضر تحقیقی است با روش توصیفی تحلیلی و شیوه کتابخانه ای در خصوص بیان تمایز حیله های مشروع از نا مشروع و تبیین مورد پژوهانه ی حیله های رایج در عقود از قبیل بیع عینه، شفعه، نکاح تحلیل ،هدیه ی وام گیرنده به وام دهنده به جای ربا، وتحلیل آراء فقهاء مذاهب اسلامی در این موارد انجام گرفته است.
Like other rituals of Islam religion to provide divine present and future interests of the slaves has been imposed. Because this talk is that the sentences imposed Sharia numerous books; clear evidence of compliance provisions is material and corruption. What in between where conflict and differences are wisdom and expediency in the discovery of these criteria and host Mfsdh. hand, all humans can capture a series of contiguous Hdfmnd cunning way of attracting interest and disposal of their disadvantages, he said. According to the study by cunning available in terms of religious and non-religious they had, from the necessities of our age are considered. There are political and solve these problems depends on the existence of a standards and criteria for identifying legal trickery in order to correct the wrong answer. The present research is on legitimate expression of cunning distinction and explanation about Pzhvhanh loot the common gimmick in selling such contracts, Analysis marriage gift to the borrower rather than lender usury, Islamic Fqha’mzahb opinions gathered in these cases.
https://mfu.uok.ac.ir/article_61238_5154d39f855746e602e70e2a2bc1508f.pdf
حیله فقهی
عقود
بیع عینه
نکاح
cunning jurisprudence
contracts
selling Ynh
marriage analysis